آنالیز بیش از 3 هزار گونه گیاهی انحصاری، یک سوم گونه ها دارویی هستند

به گزارش درگ فایل، در طرح ملی فلور ایران، تا به امروز نزدیک به 85 درصد گیاهان ایرانی شناسایی شده که بسیاری از آنها جزء گیاهان انحصاری محسوب می شوند.

آنالیز بیش از 3 هزار گونه گیاهی انحصاری، یک سوم گونه ها دارویی هستند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حفظ تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی از جمله اقداماتی است که به وسیله نهادهای مختلفی در حال انجام است. از جمله نهادهایی که به شکل جدی به این حوزه ورود نموده اند، سازمان ها و موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

به همین دلیل هم به همت مو سسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در سه دهه گذشته در کنار فعالیت جدی برای حفظ تنوع زیستی، در قالب طرح ملی فلور ایران، تا به امروز نزدیک به 85 درصد گیاهان ایرانی را شناسایی نموده است که بسیاری از گونه های گیاهی مهم دارویی شناسایی شده کشور جزء گیاهان انحصاری محسوب می شوند.

بعلاوه در طرح ملی جایگاه حفاظتی گیاهان مختلف از جمله گیاهان دارویی بر اساس شاخص های تدوین شدهIUCN جایگاه حفاظتی گونه های گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران در مقیاس ملی مطالعه می گردد که تا به امروز 3026 گونه مورد آنالیز قرار گرفته اند که از این میان بیش از یک سوم گیاهان آنالیز شده گونه های گیاهان دارویی هستند.

ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای حفظ و احیای مجدد این گونه های نادر و منحصر به فرد در کوشش است تا با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها بتواند گامی اثرگذار در حفظ و زنده نگه داشتن نسل این گیاهان با ارزش انحصاری بردارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1482

به "آنالیز بیش از 3 هزار گونه گیاهی انحصاری، یک سوم گونه ها دارویی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بیش از 3 هزار گونه گیاهی انحصاری، یک سوم گونه ها دارویی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید