آنالیز شرایط بورس در آبان 99

به گزارش درگ فایل، آنالیز فرایند خرید و فروش های سهامداران بورسی در دومین ماه پاییز، نشان از سبقت بازیگران عمده در سمت خرید سهام دارد.

آنالیز شرایط بورس در آبان 99

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ، بورس تهران در حالی آخرین هفته آبان ماه را با عملکرد مثبت و ثبت بازدهی بیش از 10درصدی سپری کرد که این عملکرد قابل توجه سبب شد بازدهی آبان ماه بورس تهران به زیان 4.7درصدی محدود گردد. به همین دلیل بازیگران خرد بازار سهام نیز در بعضی مواقع خریدار و در بیشتر موارد فروشنده بودند و در مجموع 18 روز کاری آبان ماه، سهامداران حقیقی تنها در 5 روز در نقش خریدار ظاهر شدند. در نهایت نیز 5 هزار و 253 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد بازار خارج و به پرتفوی حقوقی ها منتقل شد که بخش عمده ای از خرید حقیقی ها به هفته آخر ماه تعلق داشت.

جزئیات بیشتر از فرایند تغییر مالکیت ها در این ماه نشان می دهد که نخستین روز معاملاتی آبان ماه با خریدهای پرحجم سهامداران عمده شروع شد و در نهایت خالص خرید بیش از 730میلیارد تومانی در کارنامه این روز حقوقی ها ثبت شد. فرایند مزبور تا 7روز متوالی ادامه داشت و این مدت در مجموع 5.8 هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های بورس منتقل شد. این جهت در نیمه آبان ماه با توقف یک روزه، به سمت خریداران حقیقی تغییر جهت داد و در روز 14آبان ماه، معامله گران خرد بازار حدود 600میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. اما فرایند مزبور تداوم چندانی نداشت و به همان یک روز ختم شد، به طوریکه از فردای آن و به مدت 5روز متوالی، سهامداران عمده سکان خرید را در دست گرفته و خالص خرید بیش از 2.5هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در هفته پایانی آبان ماه، خریدهای بیشتری را از سوی سهامداران خرد شاهد بودیم که بیشترین میزان آن در طول ماه گذشته مربوط به معاملات آخرین روز ماه یعنی چهارشنبه 28 آبان ماه بود که بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران حقیقی منتقل شد.

چه سهامی بیشتر خریداری شد؟

در میان صنایع بورسی، گروه چندرشته ای صنعتی که پس از توقف طولانی مدت شستا در روزهای پایانی این ماه اصلی ترین نماد خود را بازپس گرفت، با بیشترین اقبال حقیقی همراه شد. به این ترتیب صنعت مذکور در دومین ماه پاییز شاهد ورود حدود 170 میلیارد تومان پول حقیقی بود که در این میان شستا، خالص خرید 409 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. گروه کوچک کاشی و سرامیک نیز به همراه سهام گروه حمل و نقل از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در این ماه بودند.

همچنین در این ماه معامله گران حقیقی به خرید سهام گروه معدنی نیز تمایل نشان دادند و در نهایت بیش از 44 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی در گروه معدنی منتقل شد . در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام باما تعلق داشت. به طوری که خالص خرید کاما از مجموع تغییر مالکیت در گروه معدنی نیز فراتر رفت؛ در این ماه حقیقی های کاما بیش از 235میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.

در گروه شیمیایی نیز سهامداران خرد به جمع آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس تمایل نشان داده و در مجموع خالص خرید بیش از 120میلیارد تومانی در این نماد ثبت کردند.

در سمت مقابل، سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را از سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی داشتند. به طوری که در این گروه خالص خریدی در حدود 2هزار میلیارد تومان را ثبت کردند . بخش عمده این خریدها به جمع آوری سهام دو نماد فولاد مبارکه و ملی مس ایران تعلق داشت. در این میان یک هزار میلیارد تومان از این رقم به انتقال سهام فولاد و بیش از 600میلیارد تومان نیز به خالص خرید سهام فملی تعلق داشت.

دو گروه بانک و خودرو نیز از دیگر صنایعی بودند که معاملات آبان ماه را با حمایت حقوقی پشت سر گذاشتند. در این راستا بانکی ها شاهد خالص خرید بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومانی سهامداران حقوقی بودند. در این میان دو نماد بانک صادرات و بانک ملت بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها تجربه کردند. خالص خرید حقوقی ها در نماد وبصادر به 525میلیارد تومان و در نماد وبملت نیز به بیش از 460میلیارد تومان رسید. در این ماه خودروسازان نیز با انتقال سهامی به ارزش 623 میلیارد تومان در جهت پرتفوی حقیقی به حقوقی همراه شدند که بخش عمده ای از این خریدها به جمع آوری سهام سایپا تعلق داشت. به طوری که خالص خرید حقوقی های خساپا به حدود 350میلیارد تومان رسید. فرایند مزبور در دیگر لیدر گروه یعنی ایران خودرو نیز با انتقال 260میلیارد تومان نقدینگی در جهت پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 758

به "آنالیز شرایط بورس در آبان 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شرایط بورس در آبان 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید