تسهیلات پرداختی بانک ها در 5 ماهه نخست سال جاری

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران، بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی بانک ها طی پنج ماهه ابتدای سال 1399 به بخش های مالی مبلغ 5060.8 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 2101.0 هزار میلیارد ریال (معادل 71 درصد) افزایش داشته است.

تسهیلات پرداختی بانک ها در 5 ماهه نخست سال جاری

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش های اقتصادی طی پنج ماهه امسال مبلغ 3074.6 هزار میلیارد ریال معادل 60.8 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 1364.3 هزار میلیارد ریال معادل 79.8 درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن طی پنج ماهه امسال معادل 1200.2 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 39 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ 3074.6 هزار میلیارد ریال) است.

از 1559.3 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 77 درصد آن (مبلغ 1200.2 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک ها در امسال است.

ذکر این نکته لازم است که همچنان باید در تداوم جهت جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همیشه مراقب قدرت دریافت پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس لازم است به افزایش توان اقتصادی بانک ها به وسیله افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به جهت صحیح اعتبار دهی بانک ها، افزایش بهره وری بانک ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک ها و ترغیب بنگاه های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین اقتصادی طرح های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه ای کرد.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 653

به "تسهیلات پرداختی بانک ها در 5 ماهه نخست سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلات پرداختی بانک ها در 5 ماهه نخست سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید