در مهدکودک های سه زبانه چه می گذرد؟ ، دنبال آموزشند یا منافع میلیاردی؟

به گزارش درگ فایل، بعضی ناشران و موسسات به مردم القا می نمایند که اگر فرزندت را از پیش دبستانی به کلاس زبان نفرستی، فرصت مهمی را از او گرفته ای و به او آسیب زده ای. متاسفانه در کشور به صورت خیلی گسترده مهدکودک ها و پیش دبستانی های سه زبانه را تبلیغ می نمایند. اما مگر در مهدکودک سه زبانه چه می نمایند جز اینکه چند کلمه خارجی به کودک یاد می دهند؟

در مهدکودک های سه زبانه چه می گذرد؟ ، دنبال آموزشند یا منافع میلیاردی؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اعزام دانشجو به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، این مطلب را سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان های خارجی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه در کشور سوءبرداشت ها و سوءتفاهم هایی در خصوص آموزش زبان داریم. مثلا به صورت افراطی مطرح می گردد که آموزش زبان هرچه از سن پایین تر شروع گردد، بهتر و موثرتر است.

رضا خیرآبادی گفت: به نظر می رسد علاوه بر طیفی از کارشناسان دلسوز و والدین علاقه مند و نگران، گروهی هم وجود دارند که به دنبال تأمین منافع مالی خود هستند و به دنبال القای این موضوع هستند که اگر آموزش زبان انگلیسی از سنین شروعین کودکی شروع نگردد، دیگر اثربخش نخواهد بود.

وی درباره سن طلایی آموزش زبان گفت: برای سن طلایی احتیاجمند مرور نظریه های جهانی هستیم. آیا سن طلایی 10 تا 12 سالگی است یا 3 ماهگی تا 8 سالگی؟ خود این نظریه از پایه دچار چالش های عمیق بوده و بسیار مورد نقد قرار گرفته است. در عین حال همین نظریه تاکید می نماید که فراگیری زبان دوم باید زمانی شروع گردد که زبان مادری تثبیت شده باشد.

خیرآبادی گفت: این نظریه اشتباه که بد به جامعه منتقل شده، باعث شده خانواده ها حتی با وجود فشار مالی و وضع نامطلوب مالی، نگران فرزندشان باشند و آنها را از شش هفت سالگی به کلاس زبان بفرستند. در حالی که کودک در کل ترم چند واژه بیشتر یاد نمی گیرد. مبلغ قابل توجهی هزینه می نمایند برای یاد دریافت چند واژه. خب اگر این کودک به جای شش سالگی، 10 سالگی شروع کند به جای 3 کلمه، 50 کلمه در طول یک ترم می آموزد.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان های خارجی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش زبان انگلیسی از سنین بسیار پایین صرفه مالی برای خانواده ها ندارد، بیان کرد: حتی اگر فرض کنیم آموزش هرچه زودتر شروع گردد موثرتر خواهد بود اما این رویه مالی نیست. کودکی که از پنج سالگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می نماید تا کی انگیزه ادامه دارد؟ او بعد از پنج ـ شش سال دلزده می گردد آن هم در اوج سالهایی که به یادگیری زبان احتیاج دارد و در آستانه ورود به جامعه، بازار کار یا دانشگاه است.

وی ادامه داد: مجموعه این عوامل موجب شده سن آموزش زبان به مسئله ای چالش برانگیز و مهم تبدیل گردد. بعضی به راحتی می گویند آموزش زبان به دوره دبستان منتقل گردد. در این بین باید چند نکته و ملاحظه مهم را در نظر داشت.

این مسئول تاکید نمود: باید طبق قواعد سیاست گذاری های آموزش زبان خارجی در نهادهای بالادستی درباره سن شروع آموزش زبان تصمیم گیری بگردد. اضافه شدن دو ساعت درس به پایه های دبستان به میلیاردها تومان هزینه و دبیر متخصص برای دوره ابتدایی احتیاج دارد. این هزینه را صرف کیفیت بخشی 6 سال دبیرستان کنیم، مفیدتر خواهد بود.

خیرآبادی با طرح این پرسش که وقتی فردی قصد مهاجرت و خروج از ایران را ندارد چه احتیاجی به شرکت طولانی مدت در کلاس های زبان از سنین پایین کودکی دارد، گفت: ما افراد بزرگسال با سن بالاتر هم داریم که بر حسب احتیاج و علاقه مندی آموزش زبان را شروع نموده اند و نتایج خوبی هم گرفته اند. حتی دانشجویان زبان های خارجی دیگر چون اسپانیایی و فرانسه نیز اکثرا زبان را از همان دانشگاه و از 18 سالگی شروع می نمایند و نتایج خوبی می گیرند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما مهدکودک ها و پیش دبستانی های سه زبانه را تبلیغ می نمایند. مگر در مهدکودک سه زبانه چه می نمایند جز اینکه چند کلمه خارجی به کودک یاد می دهند؟ آیا این میزان هزینه و حتی فشار آموزشی به بچه ها در سنین پایین لازم است؟ آیا نمی توان این هزینه را صرف رشد جسمی و روحی کودک کرد و او را برای زندگی سالم و شاد در آینده تربیت کرد؟

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان های خارجی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این را هم گفت که هیچ کس عنادی با آموزش زبان خارجی به بچه ها ندارد، اما بحث سر هزینه و فایده هاست و اینکه آموزش زبان خارجی نباید به تضعیف زبان فارسی یا هویت ملی منجر گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 175

به "در مهدکودک های سه زبانه چه می گذرد؟ ، دنبال آموزشند یا منافع میلیاردی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مهدکودک های سه زبانه چه می گذرد؟ ، دنبال آموزشند یا منافع میلیاردی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید