جزئیات تدریس زبان چینی در مدارس

به گزارش درگ فایل، خبرنگاران- براساس مصوبه تازه شورای عالی آموزش و پرورش که با امضای ابراهیم رئیسی ابلاغ شده است از سال آینده زبان های چینی و عربی به لیست زبان های خارجی قابل تدریس در مدارس اضافه خواهد شد. پیشتر زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و روسی برای تدریس در مدارس تایید شده بودند و حالا زبان های چینی و عربی نیز به آنها اضافه شدند.

جزئیات تدریس زبان چینی در مدارس

به گزارش خبرنگاران، بحث تدریس زبان های خارجی انتخابی غیرانگلیسی، مثل آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی و روسی در مدارس ایران در سال های اخیر بار ها مطرح شده است.

ابلاغ این مصوبه در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ارائه آموزش زبان خارجی با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی-ایرانی اجرا شده است.

براساس این مصوبه، به آموزش و پرورش اجازه داده شده که بر حسب احتیاج ها و تقاضا های اجتماعی تازه، علاوه بر زبان انگلیسی، زبان های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی، آموزش داده گردد.

در یکی دیگر از بند های این مصوبه وزارت آموزش و پرورش باید ظرف مدت شش ماه، آنالیز کاملی از شرایط آموزش زبان انگلیسی را همراه با پیشنهاد هایی برای بهبود آموزش به این شورا ارائه دهد.

اوایل امسال مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن اعلام خبر اضافه شدن زبان چینی به لیست زبان های قابل تدریس گفته بود: انتخاب نوع زبان خارجی برای آموختن در مدرسه اختیاری است و اگر دانش آموزی خواست زبانی بخواند که در مدرسه محل تحصیلش ارائه نمی گردد، می تواند در موسسه هایی که ما معرفی می کنیم آن زبان را بخواند و مدرک تایید شده آموزش و پرورش را دریافت کند.

اولین بار حدود سه سال پیش و در دولت حسن روحانی بحث آموزش زبان چینی در مدارس ایران به طور جدی مطرح شد.

زبان انگلیسی در برنامه درسی رسمی ایران برای شش سال دوره ابتدایی وجود ندارد. اما مدارس گوناگون غیردولتی و نیمه دولتی، انگلیسی را به صورت فوق برنامه به دانش آموزان درس می دهند. پیشتر در دی ماه 1396 شورای عالی آموزش و پرورش ایران تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی در ساعات رسمی یا غیررسمی را ممنوع اعلام نموده بود.

در مهرماه سال 1398 نیز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی یک فوریتی را برای حذف درس زبان انگلیسی از تمام مدارس ایران ارائه کردند. بر اساس آن طرح آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف و تنها در آکادمی های آزاد تحت نظارت این وزارتخانه انجام می شد. بعلاوه استخدام معلمان زبان انگلیسی در آموزش و پرورش ممنوع می شد. این طرح، اما به تصویب نرسید.

اگر فقط 15 دانش آموز متقاضی زبان چینی باشند!

مصوبه تازه شورای عالی آموزش و پروش درباره آموزش زبان چینی و چند زبان دیگر، حواشی و سوالاتی را نیز ایجاد کرد، به طوری که امروز محمود امانی طهرانی دبیرکل این شورا، نشستی خبری برای رفع کردن ابهامات این طرح، ترتیب داد.

یکی از نقدها درباره این طرح، نبود نیروی انسانی لازم برای آموزش زبان چینی بود. امانی طهرانی با تایید این کمبود نیرو، گفت: آموزش و پرورش می تواند با ترکیب آموزش مجازی و حضوری استفاده های نوینی کند و یکی از این اقدامات این است که آموزش زبان خارجی را به صورت بر خط(آنلاین) ارائه کنیم و دانش آموزانی که مایل به آموزش زبان چینی هستند با این شیوه زبان چینی را بیاموزند.

او بعلاوه گفت: مناسب دیدیم که آموزش زبان خارجی به جای آموزش یک جلسه در هفته، در دوره های فشرده صورت گیرد.

تعداد اندک متقاضیان زبانی غیر از انگلیسی نیز یکی از انتقادهایی ست که مطرح شده است. دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش در این بار نیز گفت: ممکن است حتی فقط 15 دانش آموز در کل کشور متقاضی آموزش زبان چینی باشند. ما در خارج از سطح مدرسه، آموزش زبان خارجی را پیگیری می کنیم و در فضای مجازی می خواهیم این تجربه را بیشتر کنیم. دانش آموزی که متقاضی آموزش یک زبان خارجی خاص مثل زبان چینی است طبیعتاً می تواند در مؤسسات خصوصی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش تحصیل کند و طبیعی است که مایل است هزینه آن را بپردازد.

با مصوبه که معجزه نمی گردد

به نظر بعضی منتقدان چالش آموزش زبان های مختلف با مصوبه حل نمی گردد. حتی ضرورت تدریس چنین زبان هایی نیز به درستی معین نشده است. از طرف دیگر نظام آموزشی چگونه می خواهد معلم هایی برای تدریس زبان های مختلف خارجی تربیت کند و با کدام فضای آموزشی و با چه امکاناتی چنین دروس سختی تدریس خواهد شد؟

در همین باره، احمد عابدینی کارشناس ارشد آموزش و پرورش به روزنامه اعتماد می گوید: زبان چینی و روسی و ایتالیایی که خود به خود منتقل نمی گردد. باید آن مولفه های اصلی آموزش مانند محتوای آموزشی، تربیت معلم یا فضای آموزشی را آماده کنیم.

او معتقد است ضرورتی برای تصویب آموزش زبان چینی وجو ندارد: شاید یک بخشی از این تصمیم سیاسی است. نباید در کلان قضیه برای مقابله یا دوستی با کشوری مسائل آموزشی و تربیتی را به مسائل سیاسی آلوده کنیم.

عابدینی از دانش آموزانی می گوید که سال ها دروس عربی و انگلیسی را در مدارس آموزش دیدند، اما در نهایت حتی چند کلمه هم نمی توانند به این زبان ها مصاحبه نمایند: برای این دروس معلم و کتاب هم وجود دارد، اما نتیجه ای عملی در این زمینه دیده نمی گردد. اگر یک درصد از بچه های ما وجود داشته باشند که بتوانند دو کلمه با زبان عربی مسائل خودشان را بیان نمایند به آموزش و پرورش باید مدال طلا داد. نه معلم داریم نه کتاب داریم. با مصوبه که معجزه نمی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1695

به "جزئیات تدریس زبان چینی در مدارس" امتیاز دهید

1 کاربر به "جزئیات تدریس زبان چینی در مدارس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تدریس زبان چینی در مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید