دو ساختار نو ناشناخته در پاسارگاد کشف شد

به گزارش درگ فایل، کشف دو ساختار تازه ناشناخته در پاسارگاد

مطابق با آنالیز های تازه که موسسه ژئوفیزیکی ایران در خصوص باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب انجام داده است متوجه دو ساختار تازه ناشناخته در این محوطه به وسیله باستاسان شده است که از لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت هست. سرپرست فصل پنجم آنالیز های ژئوفیزیکی، محمد خانی درباره باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب از کشف دو ساختار تازه ناشناخته اطلاع داد. به منظور اطلاعات بیشتر در رابطه با کشف دو ساختار تازه ناشناخته در پاسارگاد تیم خبری خبرنگاران در ادامه گزارشی در خصوص آن مطابق با آنچه که خبرگزاری های رسمی کشور بیان نموده اند نیز تهیه نموده است در صورتی که علاقمند به اطلاع داشتن از آن هستید با ما همراه باشید.

دو ساختار نو ناشناخته در پاسارگاد کشف شد

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، محمد خانی، سرپرست فصل پنجم آنالیز های ژئوفیزیکی ایران در خصوص باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگارد و دشت مرغاب نیز اعلام نموده است که دو ساختار تازه در این منطقه کشف شده است که با مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور طرح آنالیز ها و مطالعات علوم میان رشته ای در باستان شناسی در محوطه و دشت پاسارگاد، به وسیله هیئت مشترک باستان شناسی ایران-فرانسه با توجه به همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان شناسی، گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و دانشگاه لیون مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) انجام می گردد.

مطابق با آنچه که محمدخانی سرپرست فصل پنجم آنالیز های ژئوفیزیکی ایران قرار است انجام دهد، تفاهم نامه ای مشترک بین ایران و فرانسه در این محوطه بوده است که از سال 1394 شروع شده است. و هدف اصلی در مطالعات این هیئت مشترک را شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود پاسارگاد در دوره هخامنشیان، به دست آوردن دید کلی از سیستم احتمالی شهرسازی، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی در دوره هخامنشی اعلام شده است.

وی از دیگر اهداف این مطالعات به بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد به عنوان یکی از اولین باغ های باستانی به وسیله مطالعات دیرین اقلیم شناسی، مطالعه منظره پاسارگاد در دشت مرغاب و حفاظت بهتر از آثار این محوطه اشاره نمود.

سرپرست فصل پنجم آنالیز های ژئوفیزیکی ایران، محمد خانی افزود:

محوطه ای از پاسارگاد به وسعت 30 هکتار در این فصل از فعالیت های باستان شناسی قرار است که مورد آنالیز آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و الکترومغناطیسی قرار بگیرد، که به گفته ایشان نتایج اولیه در این بخش منجر به کشف دو ساختار تازه ناشناخته شد که تا تکمیل شدن مطالعات نمی توان صحبتی از دوره و چگونگی این ساختارها به میان آورد.

محمد خانی در ادامه این فعالیت ها نیز گفت که:

در این قسمت از محوطه پاسارگاد کشف این ساختارهای تازه بسیار مهم است چون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت تا به امروز به دست نیامده بود.

وی با اشاره به انجام نمونه برداری هایی از محوطه پاسارگاد در باغ سلطنتی برای مطالعات گیاه باستان شناسی و گرده شناسی، بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را نیز مورد هدف این مطالعات نیز قرار داد. ایشان در ادامه اعلام کرد که نتایج اولیه مطالعات گرده شناسی و گیاه باستان شناسی در محوطه، حکایت از وجود گرده درخت سرو و وجود گرده در لایه هایی رسوبی در محوطه پاسارگاد دارد که منجر به پیگیری ادامه مطالعات و آنالیز های دیرین اقلیم شناسی در این قسمت شد.

محمد خانی ادامه داد: در دانشگاه های تور، مارسی و لیون فرانسه مطالعات آزمایشگاهی انجام خواهد شد.

سرپرست فصل پنجم آنالیز های ژئوفیزیکی ایران، محمد خانی در ادامه گفت: با توجه به مطالعات زمین باستان-شناسی که در محوطه و دشت پاسارگاد با حضور باستان شناسان و کارشناسان بناهای تاریخی از ایران و فرانسه پیگیری و نمونه برداری های مختلفی از تراس های رودخانه پولوار و جوی دختر دشت مرغاب نیز انجام خواهد شد؛ این تفاهم نامه پنج ساله از سال 1394 شروع شده و تا سال 1399 ادامه خواهد داشت.

محمدخانی افزود: مطالعات لندسکیپ، منظره باستان­شناسی دشت پاسارگاد، با حضور متخصصان باستان­شناسی منظره از ایران، فرانسه و ایتالیا دنبال شد.

محمد خانی با بیان این نکته که تمرکز مطالعات در این فصل، در دو بخش تنگ بلاغی و جوی دختر پیگیری شد، گفت: آنالیز های باستان شناسی و منظره تدفینی دشت پاسارگاد و سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی دشت در قالب مطالعات منظره دنبال شد.

او گفت: آنالیز های علوم میان رشته ای در باستان شناسی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد یکی از بزرگترین طرح های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی کشور است که با حضور متخصصان ایرانی و بین المللی انجام می گردد.

محمد خانی با اشاره به شروع آنالیز های آرکئوژئوفیزیکی در این محوطه از سال 1378 به سرپرستی رمی بوشارلا گفت: در دور دوم تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه لیون 2 فرانسه و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سرپرستی پژوهش ها به عهده کورش محمدخانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و سباستین گندت از مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه، دانشگاه لیون 2 خواهد بود همانطور که در بالا هم گفتیم این تفاهم از سال 1394 شروع شده و تا 1399 ادامه خواهد داشت.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1510

به "دو ساختار نو ناشناخته در پاسارگاد کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو ساختار نو ناشناخته در پاسارگاد کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید