رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول (از جمله فاز 4)

به گزارش درگ فایل، رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول از بدترین به برترین، پس از نزدیک به دو دهه تسلط بر فرهنگ عامه مردم کار آسانی نیست. دنیای سینمایی مارول به عنوان یک برند، به نوعی وظیفه ارضای علاقه مخاطبان صنعت سینمای مدرن به ابرقهرمانان را بر عهده دارد. این دنیا کاراکترهایش را از شخصیت هایی محبوب فراتر برده و از آن ها به عنوان عوامل اساسی موفقیتش بهره می برد. تاثیرگذاری این شخصیت ها و دنیا مارول به حدی رسیده که دیگر غیرممکن است یک علاقه مند به سینما درباره مارول نظری نداشته باشد؛ حال چه نقطه نظری در مخالفت با آن و چه دیدگاهی در جهت حمایت از آن.

رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول (از جمله فاز 4)

داستان جهانی سینمایی مارول سال 2008 با انتشار فیلم بسیار مشهور مرد آهنی جان فاورو شروع شد. این فیلم پس از پرداختن به شخصیت رابرت داونی جونیور، مرد برجسته و بحث برانگیز آن موقع، فراتر از بسیاری از قسمت های مقدماتی رفت، به حماسه ای گسترده تر و فراتر از داستان اصلی پرداخت و صحنه های پس از تیتراژ معروف جهانی سینمایی مارول از آن ریشه می گیرند.

بقیه فیلم های فاز 1 افرادی مانند ثور و کاپیتان آمریکا را معرفی کردند که در فیلم حماسی انتقام جویان در کنار یکدیگر قرار گرفتند. مارول با توسعه فازهای 2 و 3 فهرست شخصیت ها و دامنه خود را توسعه داد و به فضا و خارج از زمین منشعب شد و یکی از نمادین ترین ضدقهرمانان سینما، تانوس را معرفی کرد. سه فاز اول حماسه بی نهایت نام گذاری شده اند و فاز 4 نیز حتی جاه طلبانه تر بوده و مرزهای خود چندجهانی را آنالیز می نماید. احتیاجی به گفتن نیست که دامنه جهانی سینمایی مارول با گذشت زمان کاهش پیدا ننموده است.

فازهای جهانی سینمایی مارول همان طور که از چنین فرانچایزی تثبیت شده ای انتظار می رود، دارای فراز و نشیب هایی بوده اند. هر کدام از آن ها یک فیلم خوب دارند که به واسطه یک فیلم ضعیف تحت الشعاع قرار گرفته اند. هر گونه رتبه بندی قطعی این فازها تقریبا غیرممکن است، زیرا بسیاری از موارد به سلیقه افراد بستگی دارد. با این وجود، پس از 15 سال یکه تازی می توان درباره پروژه جمعی جهانی سینمایی مارول به عنوان یک کل نتیجه گیری کرد. پس با هم تمام فازهای جهانی سینمایی مارول را از بدترین به فزونین رتبه بندی می کنیم.

4. فاز 1

شاید قرار دادن فازی که شروعگر همه چیز بوده در انتهای فهرست کمی نامحترمانه به نظر برسد اما فاز 1 به دلایل متعددی شایسته این جایگاه است. مرد آهنی و انتقام جویان دستاوردهای عظیمی در جهانی فیلم سازی بودند (مخصوصا انتقام جویان که یکی از نمادین ترین و پیروز ترین فیلم های تیمی تمام تاریخ است) اما نمی توان بعضی از عناصر ضعیف تر فاز 1 را نادیده گرفت. این مسئله به ویژه با توجه به کمبود نسبی محتوا در این فاز در مقایسه با سایر فازهای بعدی قابل درک است.

فاز 1 تنها شامل 6 فیلم می گردد و اثرات هر اشتباهی به شدت محسوس است. هالک شگفت انگیز، ثور و کاپیتان آمریکا نقاط قوت خود را دارند و شخصیت هایی نمادین را به این مجموعه معرفی نموده اند اما همگی پروژه های ناقصی هستند. به عنوان مثال، بازی ادوارد نورتون در نقش بروس بنر، احتیاج به یک تغییر و تحول کامل قبل از فیلم انتقام جویان داشت و ثور نیز تا قبل از این که تایکا وایتیتی سکان راهنمایی فیلم ها را به دست بگیرد و این شخصیت را دوباره تعریف کرد، جایگاه معینی نداشت.

با بازبینی فیلم ها در سال 2022 متوجه می شویم که فیلم های مرد آهنی فاورو کیفیت مطلوبی ندارند و روایت گیج کننده و ضعیف مرد آهنی 2 به گونه ای باعث کم تر دیده شدن زحمات عوامل مرد آهنی اصلی می گردد. شکی نیست که فاز 1 جهانی سینمایی مارول یک دستاورد چشم گیر در زمینه داستان سرایی است. با این حال، در مقایسه با همتایان خود، در بعضی از جنبه ها کمی ناامیدکننده است.

3. فاز 4

فاز 4 جهانی سینمایی مارول ایراد خاصی ندارد. ادامه دادن داستان یکی از حماسی ترین فیلم ها در تاریخ سینما کار سختی بود. با این حال فاز 4 مرزها و انتظارات را جابجا نموده است و عناصر روایی، موضوعی و لحنی بی شماری را معرفی می نماید تا جهانی سینمایی مارول را پویاتر و متنوع تر از همواره جلوه دهد. با این حال و با این همه تنوع، فاز 4 جهانی سینمایی مارول در حال حاضر از عدم تمرکزی که باعث پیروزیت داستان های فازهای 1 تا 3 شده بود رنج می برد.

پر کردن جای خالی تانوس یک چالش بزرگ بود و حالا با نزدیک شدن به انتها فاز 4، غیبت این تایتان هنوز به شدت احساس می گردد. چندین پروژه مفهوم چندجهانی و خطرات ناشی از آن را آنالیز نموده اند اما این مفهوم باز هم مبهم و متفاوت به نظر می رسد. هنوز تعریف یک روایت واحد در قالب فاز 4 سخت است و این عدم اتصال قدرت داستان اصلی را نیز تضعیف می نماید. پس باید گفت که در این مورد خاص، جاه طلبی موجب پیروزیت نشده است.

با این حال، فاز 4 به هیچ وجه یک فاز شکست خورده محسوب نمی گردد. توسعه جهانی سینمایی مارول به سریال های تلویزیونی مانند لوکی، وانداویژن و چه می گردد اگر…؟ خلاقیت داستان ها را بیشتر نموده و موجب شده تا شخصیت های محبوب این جهانی سینمایی، خطوط داستانی جامع، داستان های مجذوب کننده و جایگاه مناسبی در روایت گسترده تر مارول داشته باشند. پروژه هایی مانند شوالیه ماه و خانم مارول نیز جهانی سینمایی مارول را وارد قلمرو جدیدی نموده اند و با استقبال گرم منتقدان و هواداران روبرو شده اند و نشان می دهند که جهانی سینمایی مارول با گذشت زمان پیشرفته است.

در همین حال، فیلم هایی مانند مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و شانگ چی و افسانه ده حلقه ثابت نموده اند که جهانی سینمایی مارول باز هم می تواند فیلمی مجذوب کننده همراه با داستانی صمیمانه و سرگرم کننده ارائه دهد. فاز 4 شاید ناپیوسته به نظر برسد (به خصوص با آثاری مانند جاودانگان) اما این نوسان (حتی بدون وجود یک شخصیت شرور اصلی) مسلما آن را به یکی از مجذوب کننده ترین فصل های جهانی سینمایی مارول تا به امروز تبدیل می نماید.

2. فاز 2

حجم زیاد محتوا در فاز 4 از بعضی جهات، کار را برای رقابت با فاز 2 سخت می نماید. با این حال و با وجود رشد و توسعه فاز 4 باید بپذیریم که داستان واحد و یک پارچه فاز 2 آن را به یک مجموعه مجذوب کننده تر و قابل درک تبدیل می نماید. فاز 2 حتی با نادیده گرفتن تهدید رو به رشدی مانند تانوس و نقش مهم سنگ های ابدیت باز هم یکی از جالب ترین و شگفت آورترین فصل های جهانی سینمایی مارول است.

استودیوی مارول پس از پیروزیت انتقام جویان، وسوسه شده بود که به بزرگ تر و جسورتر شدن ادامه دهد. فاز 2 با مرد آهنی 3 شروع شد که یک اثر روان شناختی پیچیده درباره شخصیت اصلی و یک تغییر لحن معین نسبت به انتقام جویان بود. به همین ترتیب، کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان یکی از تاثیرگذارترین آثار مهیج و جاسوسی در قرن بیست و یکم است و نگهبانان کهکشان نیز جهانی سینمایی مارول را به شیوه ای خاص ارتقا داد و چندین شخصیت محبوب را به این فرانچایز معرفی کرد. لحن ها و ژانرهای مختلف این پروژه ها برای اولین بار نشان داد که ژانر ابرقهرمانی یک قفس محدود نیست و جهانی سینمایی مارول می تواند ژانر جاسوسی را به همان میزان ژانر علمی تخیلی با پیروزیت روایت کند و این گونه بود که پایه های شرایط امروزی جهانی سینمایی مارول فراهم شد.

البته فاز 2 نیز مانند باقی فازهای جهانی سینمایی مارول نقاط ضعف خاص خود را دارد. ثور: جهانی تاریک هم چنان یک فیلم نامرتبط (به خصوص با توجه به بازسازی خط داستانی پیروزیت آمیز این شخصیت در آثار بعدی) است. با این حال، عناصر مختلفی در فاز 2 بودند که در آن موقع مورد استقبال قرار نگرفتند اما شگفت انگیز هستند. انتقام جویان: عصر اولتران که بسیاری از بینندگان پس از انتشار آن را نپسندیدند، در واقع یک فیلم دست کم گرفته شده در این مجموعه است. از طرف دیگر، مرد مورچه ای به طرز ماهرانه ای حس طنز و شوخ طبعی این سری را با سکانس های اکشن مبتکرانه ترکیب کرد. با در نظر گرفتن همه چیز، فاز 2 جهانی سینمایی مارول مسلما سزاوار احترام بیشتری است.

1. فاز 3

با در نظر گرفتن تمام عناصر موجود، تعداد زیاد شخصیت های درگیر و اوج یک خط داستانی با قدمت بیش از یک دهه، باید گفت که هیچ چیزی به پای فاز 3 جهانی سینمایی مارول نمی رسد. این فاز دارای پیروز ترین آثار در کل فرانچایز (مانند کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، ثور: رگناروک و پلنگ سیاه) بود و داستان گسترده حماسه بی نهایت را با یکی از جسورانه ترین و جاه طلبانه ترین فیلم های ممکن به انتها رساند. با وجود همین استدلال ها، نادیده گرفتن فزونی فاز 3 نسبت به باقی فازها غیرممکن است.

مقایسه این دو ممکن است ناعادلانه باشد اما فاز 3 در واقع یک الگوی مهم برای فاز 4 و پروژه های آینده جهانی سینمایی مارول است. فاز 4 ناهماهنگ و فاقد تمرکز است اما فاز 3 در روایت خود بسیار متمرکز بود و به طرز ماهرانه ای خطوط داستانی شخصیت ها را از فیلم های قبلی برای ایجاد یک کل منسجم در هم آمیخت. از هم گسیختن انتقام جویان در کاپیتان آمریکا 3 موجب شکست تیم در انتقام جویان: جنگ ابدیت شد و اتفاقات دلخراشی که برای ثور و پیتر پارکر رخ داد به آن ها یاری کرد تا از کاراکترهایی کاریکاتورگونه فراتر فرایند و به شخصیت هایی جالب توجه تبدیل شوند.

پشتوانه همه این ها تراژدی وحشتناک مجذوب کننده ترین شخصیت شرور مارول تا به امروز است. تانوس، با وجود تمام ایراداتش شخصیتی مجذوب کننده و حتی گاهی دلسوز بود و به هر کاری که به پروژه نسل کشی او یاری می کرد، تن می داد. او یکی از معدود شرورانی بود که به هدف خود رسید و نیمی از جهان (و بسیاری از قهرمانان محبوب) را در نهایت از بین برد.

قبل از فاز 3 جهانی سینمایی مارول هیچ کس تا به حال پیروز نشده بود که چنین داستان گسترده ای را به این شکل رضایت بخش به انتها برساند. این امر با در نظر گرفتن تعداد زیاد سه گانه های فصل آخر و گرد هم آوردن بیش از 20 فیلم با تمام شخصیت ها و خطوط داستانی آن ها، تقریبا معجزه آسا است. بنابراین از بسیاری جهات، جای تعجب نیست که فاز 4 جهانی سینمایی مارول ضعیف تر به نظر برسد و ادامه دادن چنین نقطه اوج تماشایی تقریبا غیرممکن است. این موضوع گواهی بر پیروزیت فاز 3 است که جهانی سینمایی مارول هنوز سه سال پس از اتمام آن، برای ادامه دادن آن به نحوی شایسته، کوشش می نماید.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1549

به "رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول (از جمله فاز 4)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی تمام فازهای دنیای سینمایی مارول (از جمله فاز 4)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید