سامسونگ با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری می خواهد بر TSMC غلبه کند

به گزارش درگ فایل، سامسونگ در حال حاضر یکی از عظیم ترین سازندگان چیپ در دنیا است اما این موضوع تا حد زیادی به تسلط این شرکت بر بازار حافظه برمی شود. باید خاطرنشان کنیم سامسونگ همچنین تراشه های شرکت هایی مانند انویدیا و کوالکام را نیز فراوری می نماید.

سامسونگ با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری می خواهد بر TSMC غلبه کند

این شرکت کره ای طی چند سال گذشته برای کم کردن فاصله با شرکت تایوانی TSMC بودجه هنگفتی را اختصاص داده است. TSMC در حال حاضر عظیم ترین فراوریکننده تراشه در دنیا محسوب می گردد و بیشتر از نصف قراردادهای مربوط به فراوری تراشه در سال گذشته را به خود اختصاص داد. این در حالی است که فقط 18 درصد این بازار به سامسونگ تعلق دارد. حالا سامسونگ با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری می خواهد این شرایط را تغییر دهد.

سامسونگ تصمیم گرفته 116 میلیارد دلار در کسب وکار فراوری تراشه خود سرمایه گذاری کند تا بتواند TSMC را کنار بزند. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت کره ای در سال 2022 فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری را شروع می نماید. در همین زمینه باید بگوییم که TSMC هم در سال 2022 خطوط فراوری تراشه های 3 نانومتری را آماده خواهد نمود.

اگرچه این دو شرکت برای فراوری تراشه های 3 نانومتری جدول زمانی مشابهی دارند، اما سامسونگ می خواهد رویکرد تکنولوژیکی متفاوتی را اتخاذ کند. ظاهرا سامسونگ برای این کار از فناوری GAA استفاده خواهد نمود که می تواند این حوزه را متحول کند. این روش امکان جریان دقیق تر در کانال های تراشه را فراهم می نماید و در نتیجه مصرف انرژی و سطح تراشه کاهش پیدا می نماید. از طرف دیگر، TSMC از فناوری تثبیت شده FinFET برای فراوری تراشه های 3 نانومتری استفاده خواهد نمود. گفته می گردد این شرکت در سال 2024 برای تراشه های 2 نانومتری از فناوری GAA استفاده می نماید.

ارزش بازار فراوری تراشه حدود 250 میلیارد دلار است و بنابراین این بازار برای سامسونگ اهمیت بسیار زیادی دارد. تمرکز شدید سامسونگ بر این حوزه باعث شده که نظر مشتریان بیشتری را جلب کند و مثلا طبق گزارش ها، سامسونگ تنها فراوریکننده تراشه اسنپ دراگون 875 به شمار می رود.

علی رغم این دستاوردها، TSMC همچنان حرف اول را در این بازار می زند. تقاضا برای تراشه های 5 نانومتری آن قدر زیاد شده که این شرکت نمی تواند با سرعت مورد احتیاج، ظرفیت فراوری خود را افزایش دهد. این رقابت بین سامسونگ و TSMC منفعت زیادی برای مشتریان هم دارد زیرا منجر به کاهش قیمت ها می گردد.

بعضی تحلیلگران اظهار نگرانی نموده اند که هنوز تعیین نیست آیا تراشه های 3 نانومتری مبتنی بر فناوری GAA جوابگوی تقاضا خواهند بود یا نه. اما سامسونگ در این زمینه خیالش راحت است و می خواهد هر چه زودتر به سلطان این بازار تبدیل گردد. این غول کره ای به اندازه کافی برای این نوع بلندپروازی ها ثروتمند است و طی چند سال گذشته نشان داده که تمایل زیادی برای افزایش سهم بازار خود دارد. و حالا با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری، غلبه بر TSMC اصلا دور از انتظار نیست.

  • چرا تراشه های پرچم دار موبایل دیگر اهمیت گذشته را ندارند؟

منبع: Sam Mobile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 747

به "سامسونگ با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری می خواهد بر TSMC غلبه کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ با سرمایه گذاری 116 میلیارد دلاری می خواهد بر TSMC غلبه کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید