سهم 6.5درصدی اقتصاد دیجیتال ازتولید ناخالص داخلی

به گزارش درگ فایل، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم اقتصاد دیجیتال از فراوری ناخالص داخلی، به 6.5 درصد رسید.

سهم 6.5درصدی اقتصاد دیجیتال ازتولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، تحولات تکنولوژیکی روزبه روز به همه حوزه های سنتی تر رسوخ پیدا می نماید و ماهیت سازوکاری آنها را تغییر می دهد. اقتصاد یکی از این حوزه هاست که با پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در همه شاخه های بانکداری، تجارت، صنعت و اشتغال از این فناوری ها تاثیر پذیرفته است. فضای مجازی خود حالا علاوه بر تاثیرهایی که بر اقتصاد گذاشته، تبدیل به شاخه ای جدید از اقتصاد با عنوان اقتصاد دیجیتال شده است.

به گفته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- علی رغم همه چالش های پشت سرگذاشته شده در دو سال اخیر، سهم اقتصاد دیجیتال از فراوری ناخالص داخلی، با رشد حدود دو برابری، به 6/5 درصد رسید. بیشترین سهم همچنان متعلق به اپراتورها و بیشترین رشد برای استارت آپ هاست.

جهرمی پیش از این با اشاره به آغاز انقلاب صنعتی چهارم و شکل دریافت مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور گفته بود: هدف گذاری شده بود که نرخ رشد کشور هشت درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد 19.4 دیده شده بود. در سال 97 به دلیل وجود چالش های مالی از جمله تحریم های ظالمانه نرخ رشد مالی کشور منفی 3.7 درصد شد اما ارتباطات و فناوری اطلاعات به نرخ رشد 31.3 درصد رسید.

وی همچنین اظهار نموده بود: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از 2.24 در سال 95 به چهار درصد در سال 98 رسیده است، یعنی بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات مجموعا چهار درصد شده است که بخش اعظم حوزه را تشکیل می دهد و در سال 98 سهم اقتصاد دیجیتال به 6.5 درصد سهم GDP رسیده است. ما با کنترل قیمت ها و رعایت هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد خانواده در سطح 2.5 درصد، به شاخص های توسعه بازار رسیدیم.

به گفته وزیر ارتباطات، با مقایسه آماری هسته اقتصاد دیجیتال ایران با کشورهای آمریکا و چین، درمی یابیم ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ و رشد لازم رسیده ایم اما اگر به کل اقتصاد دیجیتال در دنیا نگاه کنیم، سهممان چهار درصد است. این عدد در چین 30 درصد و در آمریکا 31.6 درصد و به طور متوسط در دنیا 15.5 درصد است. این یعنی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال جای رشد زیادی داریم. خدمات دیجیتال هم از مهمترین حوزه هایی است که می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و در کنار این رشد اشتغال فراوانی هم ایجاد کند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 440

به "سهم 6.5درصدی اقتصاد دیجیتال ازتولید ناخالص داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 6.5درصدی اقتصاد دیجیتال ازتولید ناخالص داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید