سوغات شهرکرد چیست؟

به گزارش درگ فایل، شهر کرد، بام ایران علاوه بر دارا بودن جاذبه ها و دیدنی های گوناگون، صنایع دستی و سوغات خوراکی محبوب بسیاری نیز دارد.

سوغات شهرکرد چیست؟

با حضور بیش از 240 جاذبه گردشگری و دیدنی در شهرکرد بام ایران، هرساله به ویژه در فصول گرما مسافران بسیاری به این منطقه سفر می کنند. شهرکرد دارای جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی است که بسیاری از طبیعت دوستان و تاریخ دوستان را به خود جذب می کند. این شهر زیبا که مرکز استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود علاوه بر دیدنی های متعدد، سوغات خوراکی و صنایع دستی متنوعی نیز دارد. با ما همراه باشید تا با سوغات این شهر مرتفع بیشتر آشنا شوید.

گیاهان دارویی

یکی از اصلی ترین سوغات این منطقه گیاهان دارویی است که با توجه به مرتفع بودن شهرکرد و آب و هوای کوهستانی آن در فصول بهار در این منطقه به وفور یافت می شود. قارچ، پرموسیر، لیباس، شیرین بیان، کاسنی، بابونه، آویشن و زنجبیل برخی از گیاهان دارویی این منطقه محسوب می شود که دارای خواص گیاهی بسیاری هستند. همچنین سلمان تره، اوماج، ترشک، پاکلاغ، موچه، شنگ، کنگر، کرفس کوهی و چاووک برخی از گیاهان کوهستانی و محلی این منطقه هستند که از آن ها به عنوان طعم دهنده و چاشنی در مواد غذایی استفاده می شود.

بادام

بادام شهرکرد که معروفیت بسیاری دارد، یکی از محصولات کشاورزی این منطقه محسوب می شود که دارای کیفیت و خواص بسیاری است. مرغوب ترین نوع بادام در منطقه ای کوهستانی با آب فراوان در سامان اطراف شهرکرد تولید و کشت می شود.

گردو

باغ های گردو در شهرکرد حدود هفت هزار هکتار وسعت دارند. شهرکرد سهم بسیاری در تولید گردو در کشور دارد. گردوهای این منطقه دارای کیفیت خوبی هستند که می توان به عنوان سوغات از آن تهیه کرد.

عسل

عسل طبیعی و کوهستانی در شهرکرد نیز دارای مرغوبیت بسیاری است. با توجه به مرتفع بودن این منطقه و آب و هوای کوهستانی عسل های مرغوب بسیاری در این منطقه تولید می شود که بسیاری از گردشگران آن را سوغاتی محبوب برای خرید می دانند.

گز بلداجی

گز بلداجی از شیره ایی سفید رنگ به نام انگبین در دو نوع پسته ایی و بادامی تولید می شود. این شیره از کوهستان های منطقه جمع آوری می شود. نام گز بلداجی از منطقه بلداجی که از دیرباز تولیدکننده گز بوده است، می آید. از گز بلداجی به عنوان سوغات شیرین شهرکرد یاد می شود.

کشک و قره قوروت

در این منطقه عشایر بسیاری به دامپروری مشغول هستند و یکی از پررونق ترین مشاغل استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. کشک شهرکرد نیز که حاصل کار عشایر است به علت طبیعی بودن طعم بسیار خوبی دارد. در کل لبنیات این منطقه کیفیت و طعم دلپذیری دارند. قره قوروت نیز از سوغات های ترش شهرکرد محسوب می شود که در زبان محلی به قارا معروفیت دارد.

نمد

شهرکرد را شهر نمد می دانند. نمد یا نمد مالی از قدیمی ترین صنایع این منطقه است که از طریق مردان و به صورت گروهی ساخته می شود. معروف ترین نمد این منطقه کلاه های نمدی است که به عنوان پوشش سنتی مردان عشایر این منطقه استفاده می شود.

خرسک و جاجیم

از صنایع دستی سنتی و محلی این منطقه می توان به خرسک و جاجیم اشاره کرد. خرسک نوعی قالی است که پرزهای آن گرفته نمی شود و برای بافت آن از هیچ نقشه ایی استفاده نمی کنند. جاجیم نیز از ترکیب نخ های رنگی به صورت یکدست و صاف بافته می شود و کاربردی همانند فرش دارد.

قفل

هنر قفل سازی ازد یگر صنایع دستی و قدیمی شهرکرد به شمار می رود که معروفیت بسیاری دارند و می توان برخی از قفل های ساخته شده از این شهر را در موزه های اروپایی پیدا کرد.

منبع: کجارو / iranhotelonline.com / fa.wikipedia.org / yjc.ir / ای نشات
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1409

به "سوغات شهرکرد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات شهرکرد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید