طبیعت بکر تنگ مهریان در یاسوج

به گزارش درگ فایل، استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های بسیار زیبا و دیدنی کشورمان است که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده. این منطقه به علت موقعیت جغرافیایی اش دارای طبیعتی استثنایی و منظره ها دیدنی و آب وهوای خنک و مطبوع است. یکی از جاذبه های طبیعی این استان که در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده تنگ مهریان است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. این منطقه دارای طبیعت و درختان سرسبز و هوای فوق العاده بوده و مناسب کمپینگ و پیک نیک است. اگر مایلید درباره این جاذبه گردشگری یاسوج بیشتر بدانید در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

طبیعت بکر تنگ مهریان در یاسوج

معرفی تنگ مهریان

تنگ مهریان که به تنگ مهریون و تنگ کبوتری هم معروف است در 5 کیلومتری مسیر یاسوج اقلید و در فاصله دو کیلومتری روستای مهریان و 188 کیلومتری شهر شیراز واقع شده. این منطقه بعلاوه فاصله زیادی تا کوه دنا ندارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً 1850 متر است. شاید برایتان سؤال باشد که این تنگ چگونه به وجود آمده؟ در حقیقت باید گفت تلاقی دو رودی که از کوه ها سرچشمه گرفته اند این تنگ و طبیعت زیبای پیرامون آن را به وجود آورده است.

مسیر دسترسی به تنگ مهریان به علت قرارگیری در ناحیه ای کوهستانی قدری سخت است و به همین علت چندان شناخته شده نیست. بااین وجود به علت برخورداری از طبیعت سرسبز و رودخانه پرآب و کوهستانی بودن محیط جهانگردان و به خصوص کوه نوردان زیادی هرساله به آن سفر می نمایند. با خبرنگاران همراه باشید تا به جزئیات بیشتری درباره این منطقه بپردازیم.

آب وهوای تنگ مهریان

پیش از سفرکردن به هر منطقه ای بهتر است قدری درباره آب وهوای آن ناحیه اطلاعات کسب کنیم. شاید برای شما هم سؤال شده باشد که تنگ مهریان چگونه آب وهوایی دارد؟ گفتنی است رودخانه مهریان که حاصل ذوب شدن یخ های زمستانی است، باعث محبوبیت این منطقه شده و به آن آب وهوایی استثنایی و مطبوع بخشیده. در واقع می توان گفت همین آب وهوای فوق العاده است که تنگ مهریان را برای کشت برنج مساعد نموده است.

این ناحیه از استان کهگیلویه و بویراحمد زمستان های سرد و بهار و تابستان های معتدل و مطبوعی دارد. جالب است بدانید که تنگ مهریان در فصل زمستان میزبان اسکی بازان است. بعلاوه در تابستان و بهار که آب وهوا مساعدتر است جهانگردان ایرانی و خارجی زیادی به سوی آن روانه می شوند.

طبیعت تنگ مهریان

همان طور که گفتیم وجود رودخانه مهریان باعث شکل گیری منطقه ای فوق العاده تماشای و گونه های مختلف گیاهی و جانوری در اطراف تنگ مهریان شده. از جمله این گونه های گیاهی می توان به بوته های چای و درختان بلوط، افرا و انگور وحشی اشاره نمود. علاوه بر این آب رودخانه، آبشاری کم عرض و مرتفع ایجاد نموده که بعد از پیوستن به رودخانه بشار یاسوج به رودخانه کارون سرازیر می گردد.

از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه باید از یخ بزرگی یادکرد که هر سال بر روی صخره ای در نزدیکی بقعه مقدس امامزاده حسن شکل می گیرد. گفته می گردد این توده بزرگ یخ در انتها بهمن ماه شکسته می گردد و نزدیک به انتها فصل زمستان و 20 روز مانده به آغاز فصل بهار با صدایی خیلی بلند از روی صخره پایین می ریزد و سرازیر می گردد.

روستای مهریان

گفتیم که تنگ مهریان در نزدیکی روستایی به نام مهریان واقع شده. شاید بخواهید قدری درباره این روستا بدانید. گفتنی است که روستای مهریان یک روستای کوهپایه ای است و از جمله جاذبه های جهانگردی آن باید به هیبت کوه، آرامش و صفای دشتی بزرگ، مزارع فسفری رنگ برنج، طراوت و خروش رودخانه مارپیچ و آبشاری مرتفع و خروشان نام برد. اهالی این روستا مردمی خونگرم و مهمان نواز و صمیمی هستند و معاشرت با آنها هم خالی از لطف نیست. گفتنی است جمعیت روستای مهریان بر اساس سرشماری ای که سال 95 انجام شد، معادل با 9421 نفر بوده است.

منظره زیبای تنگ مهریان

محدوده تنگ مهریان یاسوج از دامنه وسیع کوه دنا آغاز می گردد و با انبوهی از درختان چنار، انگور وحشی، گردو، بلوط، کاج و عطر روح افزای نعنای وحشی و شالیزارهای سرسبز برنج تابلویی استثنایی از طبیعتی شگفت انگیز در پیش چشمان هر جهانگرد و طبیعت گردی مجسم می نماید. نسیم خنک و مطبوعی که از سمت رودخانه می وزد، لذت و آرامش این فضای رؤیایی را چندین برابر نموده است. بعلاوه در دشت سبز و مخملی، این ناحیه، گل های زرد و سر به فلک کشیده آفتاب گردان به چشم می خورد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. اما نمی توان از منظره روستا هم غافل شد. در واقع باید گفت خانه های روستایی ساخته شده از گل هم به شکوه این تنگه افزوده است. جالب است بدانید در منطقه مهریان تنگه دیگری به نام تنگه دوآب هم وجود دارد که کوچک تر از تنگ مهریان است و بازدید از آن هم خالی از لطف نیست.

جاذبه های جهانگردی تنگ مهریان

اما شاید دوست داشته باشید بدانید تنگ مهریان چه جاذبه های جهانگردی ای دارد و اصلاً چه فعالیت های مفرحی می توان در این منطقه انجام داد. با خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه به بعضی از این جاذبه ها و فعالیت ها اشاره کنیم.

بازدید از روستای مهریان

یکی از جاذبه های جهانگردی این منطقه روستایی است که در نزدیکی آن واقع شده. بافت سنتی روستای مهریان و خانه های قدیمی و کاهگلی آن، بوته زارهای خیار و باغ های سرسبز این روستا یکی از دلایل اصلی جذب جهانگرد به این ناحیه است. در حقیقت حال و هوای سنتی روستا به همراه طبیعت بکر منطقه ای که در آن نهاده شده، فضای رؤیایی و لذت بخشی برای جهانگردان مهیا نموده است.

رودخانه مهریان و پیک نیک در اطراف آن

رودخانه مهریان که در قسمت شرقی تنگ مهریان واقع شده در حقیقت یکی از جاذبه های طبیعی مهم این منطقه به شمار می رود. اگر حواستان به نکات ایمنی باشد، نقاط کم خطر این رودخانه می تواند فضایی فوق العاده برای آب تنی در گرمای تابستان باشد. بعلاوه پیک نیک یا چادرزدن در جوار رودخانه زیبای مهریان و گذران شب در کنار آن از آن دسته تجربه هایی است که هر طبیعت گرد عاشق طبیعتی باید حداقل یک بار به آن بپردازد.

گشت وگذار در طبیعت و عکاسی

طبیعت و اقلیم و آب وهوای خنک و مطبوع این منطقه زیبا علت دیگر سفر به تنگ مهریان است. حضور کوه، رودخانه، جنگل های زاگرسی، تنوع درختان (بلوط، چنار، بید، افرا، کاج و انگور وحشی)، آبشار و رگه های آب در دامنه های رشته کوه همگی از جاذبه های طبیعی این منطقه هستند که اگر اهل گشت وگذار و پرسه زنی در طبیعت و به خصوص عکاسی از آن باشید بازدیدکردن از این ناحیه مناسب حالتان خواهد بود.

بازدید از بارگاه امامزاده حسن

امامزاده حسن معروف به امامزاده شاه حسن از دیگر جاذبه های جهانگردی تنگ مهریان به حساب می رود. مردم بسیاری با عقاید مذهبی مختلف هر ساله به هنگام سفر خود به این منطقه از بارگاه این امامزاده تماشا می نمایند. اما این تنها جهانگردان ایرانی نیستند که به زیارت این امامزاده علاقه مندند، حتی جهانگردهای خارجی هم برای شناخت فرهنگ مردم محلی از بارگاه امامزاده حسن بازدید می نمایند.

بازدید از تنگ کبوتری

در ابتدای این مقاله گفتیم که تنگ مهریان به تنگ کبوتری هم معروف است. اما تنگ کبوتری در حقیقت تنگ دیگری در نزدیکی این منطقه است. در واقع اگر در امتداد تنگ مهریان حرکت کنید به تنگ کبوتری می رسید و می توانید در کنار آن هم اوقات خوشی را بگذرانید. بعلاوه بعد از آن می توانید مسیر چشمه را پیش بگیرید. این مسیر و منظره ها طبیعی این منطقه برای افراد علاقه مند به طبیعت بسیار لذت بخش خواهد بود.

امکانات رفاهی تنگ مهریان

جالب است بدانید بعد از گذشت چندین سال از این که این منطقه موردتوجه جهانگردان و جهانگرد های خارجی نهاده شد، خاتمه شهرداری و مردم محلی به ساخت اماکن رفاهی و جهانگردی در این ناحیه پرداختند و تنگ مهریان را به یکی از جاذبه های جهانگردی مهم اطراف یاسوج تبدیل کردند. از جمله امکانات رفاهی موجود در این محوطه باید به مجتمع های تفریحی و جهانگردی، فروشگاه های محلی، کافه، رستوران، چایخانه و سرویس بهداشتی اشاره نمود.

جاذبه های جهانگردی اطراف تنگ مهریان

از تماشای ترین جاذبه های اطراف تنگ مهریان یاسوج باید به آبشار یاسوج اشاره نمود که در فاصله 2 کیلومتری از مرکز یاسوج واقع شده است. پارک ساحلی رود بشار هم فضایی زیبا و تماشاییست که در ورودی یاسوج نهاده شده.

تل خسرو یا تل خسروی هم از جاذبه های جهانگردی تاریخی نزدیک به این منطقه است که یادگاری از دوران پادشاهی کی خسرو به شمار می رود. موزه یاسوج هم با آثار باستانی به جا مانده از ادوار مختلف تاریخی از جمله جاذبه های نزدیک مهریان است.

پیست اسکی کاکان هم در دامنه های مرتفع زاگرس نهاده شده و نزدیک به منطقه مهریان است. دشت راق هم از تماشایی ترین جلوه های طبیعی اطراف یاسوج است که اگر عاشق طبیعتید حتماً باید سری به آن بزنید.

از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه باید به پل پاتاوه اشاره نمود. این پل در فاصله 15 کیلومتری از دنا واقع شده و متعلق به دوران صفویان است. آن چه گفتیم و نام بردیم تمام جاذبه های جهانگردی اطراف مهریان را شامل نمی گردد و این جاذبه ها بسیار زیاد هستند.

معرفی اقامتگاه ها و هتل های اطراف تنگ مهریان

اما شاید بخواهید بدانید چه هتل ها و اقامتگاه هایی در اطراف تنگ مهریان قرار دارند تا بتوانید برای اسکان از آنها بهره ببرید. از جمله معروف ترین این هتل ها و اقامتگاه ها باید به این موارد اشاره نمود: هتل جهانگردی یاسوج بافاصله 13 کیلومتری، هتل پارسیان آزادی یاسوج بافاصله 18 کیلومتری و هتل ارم یاسوج بافاصله 11 کیلومتری از این منطقه نهاده شده اند.

بازدید از تنگ مهریان

شاید شما هم با خواندن درباره تماشای های دلربای تنگ مهریان ترغیب شده باشید از این منطقه دل انگیز تماشا کنید. ضروری است بدانید که این منطقه به علت موقعیت جغرافیایی خاصش و واقع شدن در دامنه کوه آب وهوایی نسبتاً سرد و کوهستانی دارد و مسیر رسیدن به آن هم قدری پرپیچ وخم است. پس بهتر است در فصول گرم تر همانند بهار و تابستان به این ناحیه سفر کنید. چنانچه در پاییز و زمستان به این منطقه می روید باید حتماً لباس گرم و کفش مناسب و حتی تجهیزات کوه نوردی به همراه داشته باشید تا ایمن بمانید.

بعلاوه بهتر است با تور یا یک گروه جهانگردی از این منطقه تماشا کنید تا در پیچ وخم راه گم نشوید.

چطور به تنگ مهریان برویم؟

برای رفتن به تنگ مهریان ابتدا باید خودتان را به یاسوج برسانید. آسان ترین راه سفر به یاسوج هم استفاده از هواپیماست. پس از رسیدن به این شهر، با طی کردن مسیری کوتاه در فاصله 5 کیلومتری یاسوج به اقلید می توانید تنگ مهریون را ببینید. چنانچه به سفرهای جاده ای علاقه دارید هم می توانید با استفاده از قطار، اتوبوس یا اتومبیل شخصی تان به طرف یاسوج حرکت کنید و بعد از آن به منطقه مهریان برسید.

جمع بندی

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد دارای طبیعت شگفت انگیز و استثنایی و جاذبه های جهانگردی متفاوتی است. یکی از این جاذبه های طبیعی که هر ساله جهانگردان زیادی را به خود جذب می نماید اما همچنان عده ای از مردم آن را نمی شناسند تنگ مهریان یا مهریون است که در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده. این منطقه دارای رودخانه و چشمه و نهر پرآب و آبشار زیبا و درختان سرسبز و منظره ای کوهستانی با آب وهوای خنک و مطبوع است و مناسب حال طبیعت گردان عاشق کمپینگ و پیک نیک. اطراف این ناحیه جاذبه های جهانگردی متفاوتی همانند پیست اسکی و دشت و آثار تاریخی وجود دارد که می توانید با یک تیر چند نشان زده و از آنها هم تماشا کنید. امیدواریم این مقاله از خبرنگاران به شناخت شما از طبیعت کشورمان یاری نموده باشد.

سؤالات متداول

1- تنگ مهریان کجاست؟

تنگ مهریان در استان کهگیلویه و بویراحمد و در 5 کیلومتری مسیر یاسوج اقلید واقع شده است.

2- چرا باید از تنگ مهریان تماشا کنیم؟

این منطقه دارای طبیعتی تماشای با منظرهی فوق العاده و جاذبه های طبیعی همانند رودخانه و نهر و آبشار و کوه و درختان سرسبز است و مناسب پیک نیک و کمپینگ و طبیعت گردی.

3- برترین زمان بازدید از تنگ مهریان چه موقعی است؟

از آن جایی که این منطقه، در دامنه کوه و در جوار رودخانه نهاده شده دارای آب وهوایی نسبتاً سرد است و بهتر است در بازه بین بهار تا اوایل پاییز از آن تماشا کنید.

4- چطور به تنگ مهریان برویم؟

برای رفتن به مهریان باید با قطار، اتوبوس یا ماشین از یاسوج به اقلید حرکت کنید و به این منطقه برسید.

5- چه جاذبه های جهانگردی اطراف تنگ مهریان وجود دارند؟

آبشار یاسوج، پیست اسکی کاکان، پارک ساحلی رودبشار، تل خسرو، موزه یاسوج، دشت راق و پل پاتاوه از جمله این جاذبه ها هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1748

به "طبیعت بکر تنگ مهریان در یاسوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت بکر تنگ مهریان در یاسوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید