فقدان دامپزشکان متخصص حیات وحش در ایران

به گزارش درگ فایل، یک دامپزشک در واکنش به مرگ یک قلاده ببر در باغ وحش صفادشت اظهار کرد: متاسفانه هنوز تخصص دامپزشکی برای حیات وحش در ایران نداریم و افرادی هم که متخصص این کار هستند به شکل تجربی دانش خود را به روز نموده اند.

فقدان دامپزشکان متخصص حیات وحش در ایران

پیغام محبی در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: تخصص دامپزشکی برای حیات وحش در ایران نداریم و افرادی هم که متخصص در این کار هستند به شکل تجربی دانش خود را به روز نموده اند و به علت فقدان دانش تخصصی بالا در مواقعی در درمان حیات وحش دچار مشکل می شویم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه گفت: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست باید راجع به این مساله سرمایه گذاری نمایند تا تعدادی متخصص حیات وحش تربیت نمایند علاوه بر آن ضروری است ارتباط باغ وحش ها با مراکز درمانی تخصصی کشور بیشتر گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از باغ وحش ها و افرادی که حیوان پرورش می دهند تصور می نمایند که استفاده از دانش دامپزشکی هزینه های آن ها را بیشتر می نماید البته ممکن است در زمان حال این هزینه ها افزایش یابد اما انجام این کار موجب می گردد که در بلندمدت متحمل هزینه هایی نشوند

محبی با اشاره به اینکه ببری که در باغ وحش صفادشت تلف شده است حتی اگر صاحب شخصی داشت جزو سرمایه های دامی کشور محسوب می گردد، گفت: خیلی بد است که راحت می گوییم آن ببر تلف شده است و باید تحقیق کنیم و بدانیم چرا این رخ داده است تا بتوانیم از رخداد مجدد آن جلوگیری کنیم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران با بیان اینکه کشور ایران بر مبنای کشاورزی و علم دامداری بسیاری از مسائل مالی را جلو برده است، گفت: دانش دامپزشکی در ایران در زمینه حیوانات مالی و خانگی بسیار بالا است و می توان گفت در منطقه خاورمیانه اول است.

وی ادامه داد: به لحاظ دستگاه و فناوری نیز کشور ایران در خاورمیانه اول است. به عنوان مثال در بیمارستان دامپزشکی تهران دستگاه ام.آر.آی و در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز دستگاه سی تی اسکن موجود است و در واقع حداقل یک دستگاه داریم تا بتوانیم بسیاری از حیوانات را آنالیز کنیم.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه با اشاره به نگهداری حیوانات در اسارت اظهار کرد: نمی توان مساله نگهداری حیوانات در اسارت را منع کرد. به نظرم تئوری حیوانات در طبیعت و نگه داری آن ها در اسارت دو تئوری مختلف هستند و حیوانی که در حیات وحش است با حیوانی که دراسارت به سر می برد با یکدیگر فرق دارند و دو نوع حیوان مختلف هستند.

محبی در سرانجام گفت: شیری که در اسارت به جهان آمده مانند هیرمان - شیر آسیایی که به ایران منتقل شد - با شیر آسیایی که در هندوستان در حیات وحش زندگی می نماید، متفاوت است و تنها شکل ظاهری آنها شبیه به هم است؛ یکی در اسارت و با مادر و پدری که خودشان هم در اسارت بوده اند و دیگری در حیات وحش بزرگ شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 127

به "فقدان دامپزشکان متخصص حیات وحش در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقدان دامپزشکان متخصص حیات وحش در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید