لزوم امکان دسترسی محققان به مقالات چاپ شده مجلات معتبر بین المللی

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، نشست ارائه گزارش کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر علی اکبری ساری دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی و دکتر علی علیزاده مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار گردید.

لزوم امکان دسترسی محققان به مقالات چاپ شده مجلات معتبر بین المللی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید مجلات متناسب با احتیاج جامعه علمی و در جهت برطرف مسائل بهینه سازی گردد، گفت: کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور باید برنامه عملکرد تدوین کند و با تعیین شاخص هایی که مبتنی بر زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است اقدام کند.

وی اضافه نمود: وجود چنین برنامه و شاخص هایی امکان آنالیز و میزان گیری عملکرد کمیسیون هم فراهم می گردد.

پناهی با اشاره به اینکه باید وظایف به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور سپرده گردد، گفت: به کمیسیون اختیارات و ابزارهای لازم جهت اعمال آنها داده خواهد شد تا طبق ملاحظات موجود عمل نمایند و در مقابل انتظار پاسخگویی هم داریم.

وی ضمن تاکید بر نمایه کردن مجلات علوم پزشکی کشور در Scopus ، PubMed ، ISI، Google Scholar، ISC، Proquest، DOAJ گفت: باید امکان دسترسی محققان کشورمان به مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی فراهم گردد. در حال حاضر نه تنها مقالات در دسترس محققان نیست بلکه فرد نویسنده مقاله هم پس از چاپ آن در نشریات بین المللی باید نسخه نهایی را خریداری کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه نتایج فراوری دانش باید در دسترس متخصصان و آحاد جامعه قرار گیرد، گفت: مقالات باید کاربردی و در راستای برطرف احتیاج جامعه باشد حتی در مواردی که نتایج تحقیقات جنبه عمومی دارد باید به اطلاع عموم جامعه هم رسانده گردد. هر دو در جایگاه خود دارای اهمیت است.

در این نشست موضوعاتی مانند توجه به بحث اخلاق در انتشار، شفاف سازی مجلات به لحاظ عمومی و تخصصی، بازنگری مجدد و به روز شدن اساسنامه کمیسیون نشریات علوم پزشکی، برگزاری مستمر جلسات کمیسیون نشریات حتی به صورت وبینار و غیرحضوری، اعطای رتبه علمی- پژوهشی و موافقت اصولی با حفظ استانداردها و رعایت شفافیت به گونه ای که رتبه ها با ارزش و کاربردی باشند و منجر به تغییر رفتار مجلات نیز گردد به بحث و گفت وگو گذاشته شد.

بازنگری در انتخاب اعضای کمیسیون و کمیته های تخصصی، تعیین کردن وزن کمیته های تخصصی جهت اعطای رتبه علمی- پژوهشی، تهیه و ایجاد نقشه راه برای مجلات و ماموریت محور بودن آنها، دانشگاه ها به صورت نظام مند و هدف مند اقدام به تاسیس نشریه تازه نمایند و حمایت اقتصادی و فنی از نشریات دانشگاهی به خصوص نشریات نمایه شده از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1400

به "لزوم امکان دسترسی محققان به مقالات چاپ شده مجلات معتبر بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم امکان دسترسی محققان به مقالات چاپ شده مجلات معتبر بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید