منتظر ریزش قیمت خودرو باشیم؟ ، دادفر: یک میلیارد روی خودروی 400میلیونی می گذاریم و به مردم می فروشیم
به گزارش درگ فایل، براساس مصوبه کنندگان مجلس در نیمه اسفند، امکان واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال ایجاد شده است و به این ترتیب، سواری های کارکرده، خود را آماده حضور در بازار ایران می کنند.
به گزارش خبرآنلاین، براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شده تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده ای با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام کند.
یک میلیارد روی خودروی 400 میلیونی می گذاریم و به مردم می فروشیم
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره واردات خودرو های دست دوم می گوید: بازار خودرو کشور با کمبود عرضه روبرو است و این عرضه باید به نحوی پاسخ داده شود. وظیفه خودروسازان است که حجم تقاضا در کشور را پاسخ دهند؛ به خصوص این که بخشی از این نیاز مردم نشات گرفته از رفع نیاز اولیه شان برای داشتن خودرو است. این در شرایطی است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای به خاطر عرضه محدود شده است.
وی می افزاید: اگر خودروسازان نمی توانند کمبود بخش عرضه و نیاز مردم را تامین کنند، مجبور هستیم از طریق واردات، این نوع از کالا را تامین کنیم و در مدل ها و قیمت های مختلف در اختیار مردم بگذاریم؛ بدون چشم داشت به عوارض و تعرفه و...، به طوری که خودروی 400 میلیون تومانی را یک میلیارد تومان روی آن بگذاریم و این یک میلیارد تومان را در خزانه بگذاریم.
گردش مالی خودرو های کارکرده در دنیا 7 میلیارد دلار است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که اگر امکان واردات خودرو نو وجود نداشت، می توانیم خودرو دست دوم بیاوریم، تصریح می کند: واردات خودرو دست دوم چه اشکالی دارد؟ در 148 کشور دنیا طی سه سال گذشته در حدود 7 میلیارد دلار گردش مالی خودرو های کارکرده بوده است. از این 148 کشور دنیا، 18 کشور اجازه واردات هیچ خودرو کارکرده ای را نمی دهند، ولی اجازه واردات خودرو های هیبریدی و برقی کارکرده را داده اند.
دادفر با ذکر این نکته که واردات خودرو های کارکرده هیچ اتفاق عجیبی نیست و اتفاقی است که در همه جای دنیا صورت می گیرد، متذکر می شود: من اعتقاد دارم به این که وقتی یک کاری را همه دنیا انجام می دهند و برای مردم شان مفید بوده، ما هم می توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم، چون برای مردم مان مفید است.
وی یادآور می شود: این که می گویند حیثیت ایرانی را با خودرو ها و کالا های دست دوم از بین می بریم، حرف است. ببخشید می گویم، مردم دارند لباس تاناکورا و کفش دست دوم می خرند؛ این جا همیت ایرانی کجاست؟! حداقل بگذاریم خودرو ایمن دو سه سال کارکرده با بودجه ای که دارد، سوار شوند.
بازار خودرو به تعادل می رسد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که واردات خودرو های دست دوم به طور قطع روی بازار خودرو و قیمت ها اثر دارد، می گوید: مبادی ورود را منطقه ها آزاد می توانند بگذارند؛ بدون محدودیت حجم موتور و ارزش. منطقه ها آزاد، شریان توزیع برای کشور باشد؛ این گونه هم منطقه ها آزاد رونق پیدا می کند و هم دپوی خودرویی صفر کیلومتر و کارکرده در منطقه ها آزاد دارید که اگر در بازار داخلی این نیاز احساس شد و از طرف خودروسازان داخلی پاسخ به تقاضا داده نشد، منطقه ها آزاد باز شود و خودرو را وارد بازار کشور کنید.
دادفر با بیان این که با این روش می تواند سریع بازار کشور را به تعادل رساند، عنوان می کند: الزاما داشتن خودرو کارکرده کار بدی نیست. وظیفه مسوولان این است که این گردش را تسهیل کنند. ما حتی می توانیم خودرو بیاوریم و باز صادر کنیم.
منبع: فرارو