پیدا شدن یک دایناسور غول پیکر در اسپانیا

به گزارش درگ فایل، گونه جدیدی از دایناسورهای ساروپود متعلق به دوره اولیه کرتاسه در لو هوئِکو در کوئنکای اسپانیا کشف شده است.

پیدا شدن یک دایناسور غول پیکر در اسپانیا

به گزارش خبرنگاران ، دایناسورهای گردن بلند و درازدم موسوم به ساروپود بزرگ ترین حیواناتی بودند که تا کنون روی زمین زندگی نموده اند. گونه نو که کونکاسورا پینتیکینی یِسترا (Qunkasaura pintiquiniestra) نامیده شده است، متعلق به خانواده ای از دایناسورها است که 73 میلیون سال پیش در اسپانیای امروزی می زیستند.

تصور می گردد که این دایناسور جزو گله بزرگ تری از دایناسورها محسوب می شده که در نقاط مختلفی از خاک قاره های آسیا و اروپا از جمله شبه جزیره ایبری زندگی می نموده اند. این گونه گیاه خوار با جثه بزرگ، گردن بلند و دم بلند از بقیه دایناسورها متمایز می گردد و در بقیه اروپا نادر هستند.

به نقل از یورونیوز، دانشمندان از فسیل یافت شده عنوان یکی از کامل ترین اسکلت های ساروپود یافت شده در اروپا یاد می نمایند. از نمونه نو در غار لو هوئکو مهره های گردن، پشت، دم و بخشی از لگن به دست آمده است.

پدرو موچو، دیرینه شناس در دانشگاه لیسبون پرتغال که راهنمایی این تحقیق را برعهده داشت، در این باره می گوید: ما در خصوص نمونه ای صحبت می کنیم که حدود 15 متر طول، 3 متر ارتفاع و تا 10 تُن وزن داشته است. با این حال باید گفت که گروه دایناسورهای ساروپود می توانند به مقدار های بسیار بزرگتری هم برسند.

وی با بیان اینکه وجود این دایناسور در لو هوئکو بعلاوه حاکی از جابجایی این گونه و دیگر گونه های دایناسورها بین قاره ها است، افزود: به دلایلی ما این گروه های بزرگی از دایناسورها را داریم که در قلمرو شبه جزیره ایبری زندگی می کردند. این شبه جزیره در آن موقع به جنوب فرانسه امروزی متصل بود.

به گفته این محقق، این گونه دایناسورها در طول حدود 20 میلیون سال در جهت کاهش مقدار خود تکامل پیدا نموده اند، زیرا منابع در دسترس کمتری در جزیره وجود داشته است. بر اساس این فرض است که تخمین زده می گردد کونکاساورا از ابتدا در قلمرو اروپا ساکن نبوده، بلکه از خاک آسیا تا رسیدن به شبه جزیره ایبری مهاجرت کرد.

اما این اتفاق چگونه افتاده است؟ دکتر موچو در این خصوص می گوید: در این دوره از کرتاسه اولیه همواره زمان هایی وجود داشته که سطح میانه آب های دریا بالا و پایین می رفته است. در مواقعی که سطح میانه آب های دریا کاهش می یافته، احتمال اتصال خشکی ها به هم به وجود می آمده و بعضی دایناسورها قادر می شدند که از مکان اولیه خود مهاجرت نموده و با عبور از فضای خشکی بین دو دریا به مکان نو بروند.

اسکلت دایناسور یافت شده اکنون در موزه دیرینه شناسی کاستیلا-لا مانچا در کوئنکا اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مهر 1403 بروزرسانی: 12 مهر 1403 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1753

به "پیدا شدن یک دایناسور غول پیکر در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا شدن یک دایناسور غول پیکر در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید