چگونه از چشم هایمان در هوای آلوده مراقبت کنیم؟

به گزارش درگ فایل، چشم، اندام ظریفی است که در معرض هوا قرار گرفته است. از این رو بیشتر از سایر قسمت های بدن مستعد آلوده شدن است؛ اما واکنش چشم نسبت به آلودگی های موجود در هوا در طیف بسیار جزئی تا تحریک شدید و درد مزمن قرار می گیرد؛ چشم حتی با لنزهای تماسی باز هم نسبت به چنین تأثیراتی بسیار حساس است.

چگونه از چشم هایمان در هوای آلوده مراقبت کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تبیان، شدت ناراحتی ایجاد شده در چشم توسط آلودگی هوا به سطح هیدروکربن ها و نیتریک اکسیدهای موجود در هوا بستگی دارد. هیدروکربن ها که به صورت خاص معروف به ایجاد تحریکات چشمی اند، شامل C4 و اولفین های C5 می شوند.

  • مه دود چیست و چه اثری بر سلامتی می گذارد؟

مه دود لایه ای ضخیم از هواست که وقتی آلودگی هوا زیاد است، نزدیک به زمین تشکیل می گردد. مه دود پدیده ای معمول در شهرهایی است که ترافیک زیادی دارند. مه دود زمانی تشکیل می گردد که نور خورشید در پایین اتمسفر با گازها واکنش می دهد. بعضی از افراد نسبت به تأثیرات مه دود، حساس ترند، مثلاً آن هایی که مسائل قلبی یا ریوی دارند. اولین علامت مشکل ناشی از مه دود در سلامتی، تحریک بینی، گلو، ریه ها و چشم هاست. در بعضی موارد، تنفس و سیستم تنفسی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

این آلودگی شدید به صورت مه دود، بر چشم ها اثر گذاشته و سبب آلرژی و آسیب می گردد. هوای آلوده و بی کیفیت حاوی گازهای مضری مانند کربن مونوکسید، نیتروژن دی اکسید و ذرات زبر غبار است که باعث می شوند خیلی از افراد دچار قرمزی و آبریزش چشم ها و آلرژی های گوناگون چشمی شوند. شایع ترین مسائل چشمی ناشی از مه دود و راه های کنترل آن را در ادامه می خوانید:

  • علائم مسائل چشمی ناشی از آلودگی هوا

- قرمزی

- خشکی

- آبریزش

- ترشح

- آلرژی همراه با خارش شدید، ترشح، تورم پلک ها و به سختی باز نگه داشتن چشم ها

- افزایش احتمال عفونت چشم ها

- خارش

- سوزش

- احساس سنگ ریزه در چشم

- مشکل در بینایی شامل اشتباهات شکست نور و اختلال در دیدن رنگ ها

- آب مروارید

- سرطان

سندرم خشکی چشم (DES)، شایع ترین مشکل چشم در ارتباط با آلودگی هواست که در زنان بالای 50 سال دو برابر بقیه روی می دهد. در این سندرم سطح چشم ملتهب و خشک می گردد، خصوصاً اگر بیمار از لنز نیز استفاده کند.

ورم ملتحمه مرتبط با افزایش سطح نیتروژن دی اکسید نیز از دیگر مسائل شایع چشمی در زمان آلودگی هواست. افرادی که مدت طولانی تری در فضای باز و بیرون هستند بیشتر در معرض این مسائل چشمی قرار دارند.

  • چه باید کرد؟

درمان علائم چشمی بدون عفونت و آلرژی، فقط خنک کردن چشم ها با شستن آن ها به آرامی با آب تمیز و سپس استفاده از کمپرس سرد است.

استفاده از قطره های اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم ها و عینک آفتابی نیز راهکارهای مفیدی هستند.

تا زمانی که چشم ها به طور کامل درمان نشده اند از لنز استفاده نکرده و چشم ها را آرایش نکنید.

چطور از خودم در برابر آلودگی هوا محافظت کنم؟

  • چند نکته

- البته طلایی ترین قانون محافظت از چشم ها در هوای آلوده این است که از قرار دریافت در معرض آلاینده های مضر اجتناب کنید. روزهایی که سطح آلودگی بالاست، سعی کنید در خانه بمانید، خصوصاً در ساعات اولیه صبح که سطح آلاینده ها بیشترین است. در مواردی که نمی توانید از قرار دریافت در معرض هوای آلوده اجتناب کنید و حتماً باید بیرون بروید، از عینک های محافظتی بهره ببرید تا میزان قرار دریافت چشم هایتان در معرض عوامل آلودگی را به حداقل برسانید.

- دست هایتان را مکرراً بشویید و سعی کنید به چشم هایتان دست نزنید.

- آب و مایعات بیشتری بنوشید زیرا یاری می نماید به میزان کافی اشک فراوری کنید. نوشیدن آب و مایعات فراوان واقعاً ضرورت دارد؛ زیرا عوامل بیرونی مانند مه دود، احتمال خشکی و تحریک چشم ها را افزایش می دهند.

- رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، سبزیجات برگ دار، هویج، اسفناج، بادام و گردو، توت و ماهی برای حفظ سلامت چشم ها در روزهای آلوده بسیار مفیدند.

- وقتی بیرون هستید از عینک آفتابی بهره ببرید. اشعه ماوراءبنفش در روزهای آلوده آسیب بیشتری به چشم ها می زند. عینک آفتابی هایی که کناره هایشان هم حفاظ دارند برای روزهایی که هوا آلوده است، مناسب ترند.

- چشم ها را نمالید.

- از قطره اشک مصنوعی بهره ببرید تا رطوبت چشم هایتان حفظ گردد.

- از کامپیوتر و تبلت و موبایل کمتر بهره ببرید (به دلیل نور آبی) و در فواصلی که با این ابزار کار می کنید استراحت نمایید تا چشم هایتان کمتر خشک و خسته شوند.

- در صورتی که خارش و ناراحتی چشمتان ادامه پیدا کرد به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

- در صورت قرمزی و ناراحتی چشم از لنزهای تماسی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان اجازه چنین کاری را به شما داده باشد.

- در روزهای آلوده از آرایش چشم ها خودداری کنید. خط چشم و ریمل معمولاً آلرژی را تشدید می نمایند و ممکن است سبب عفونت نیز بشوند. در ضمنً قبل از خواب با یک پاک نماینده مخصوص آرایش چشم، چشم ها را تمیز کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 60

به "چگونه از چشم هایمان در هوای آلوده مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از چشم هایمان در هوای آلوده مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید