کشف یک آویز بیست هزار ساله

به گزارش درگ فایل، محققان یک آویز بیست هزارساله از جنس دندان را در یکی از غارهای سیبری کشف کردند.

کشف یک آویز بیست هزار ساله

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، محققان یک دندان گوزن شمالی را، که با ایجاد حفره ای در آن به یک آویز تبدیل شده است، در غاری واقع در سیبری کشف کردند که پیش تر نیز محل کشف آثار تاریخی ارزشمندی بوده است.

محققان اعلام کردند که با استفاده از یک روش تازه پیروز شده اند صاحب این آویز حدودا بیست هزارساله را شناسایی نمایند. این آویز در حقیقت به یک زن عصر حجر تعلق داشته که تا حد زیادی نزدیک به مردم شکارچی- گردآورنده ساکن در دامنه های رشته کوه آلتای واقع در روسیه - بوده است.

محققان هویت این زن را با استفاده از روشی شناسایی کردند که DNA موجود در سلول های پوست و عرق را، که هزاران سال پیش جذب اشیائی از جنس های معینی همانند استخوان، دندان و عاج شده است، جدا می نماید.

قدمت این آویز بین 19 هزار تا 25 هزار سال است و محققانی که آن را کشف نموده اند، هنگام حفاری و دست زدن به آن از دستکش و ماسک صورت استفاده کردند تا از آلوده شدن این آویز به DNA مدرن جلوگیری نمایند. این آویز نخستین مصنوع ماقبل تاریخ است که به وسیله شناسایی ژنتیک به یک شخص خاص نسبت داده شده است.

معین نیست که این زن آن را ساخته یا صرفاً از آن استفاده نموده است.

سازنده این آویز حفره ای درون دندان ایجاد نموده تا نوعی ریسمان که امروزه دیگر وجود ندارد، از آن عبور کند. این امکان وجود دارد که این آویز به عنوان بخشی از یک سربند یا دستبند مورد استفاده قرار گرفته باشد.

به گفته ماری سورسی، محقق دانشگاه لیدن و باستان شناس ارشد تحقیقات مرتبط با کشف این آویز، گونه انسان های خردمند نخستین بار بیش از 300 هزار سال پیش در آفریقا پدیدار شد و سپس در سراسر دنیا توسعه یافت. قدیمی ترین شیئی که به عنوان زیورآلات شخصی مورد استفاده قرار گرفته به حدود 100 هزار سال پیش و آفریقا تعلق دارد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1666

به "کشف یک آویز بیست هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک آویز بیست هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید