آنچه برای سلامت قلب ضروری است

به گزارش درگ فایل، پیروی از رژیم غذایی مناسب می تواند از بسیاری از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند.

آنچه برای سلامت قلب ضروری است

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بیماری های قلبی عروقی گروهی از اختلالات مربوط به قلب و عروق خونی هستند که عامل اصلی مرگ و میر در سطح دنیا محسوب می شوند.

به گفته مهسا مؤذن، با اصلاحات رفتاری همانند پیروی از رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن مطلوب، تحرک بدنی کافی و پرهیز از مصرف دخانیات می توان از بسیاری از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد.

او می گوید: برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی باید نوعی از الگوی غذایی انتخاب گردد که بر مصرف سبزی ها، میوه ها و غلات سبوس دار تأکید می نماید.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بعلاوه این الگوی غذایی باید حاوی محصولات لبنی کم چرب، پروتئین های گیاهی یا پروتئین های حیوانی کم چرب، ماهی، روغن های گیاهی غیرگرمسیری و آجیل بدون نمک باشد.

او می گوید: از طرفی مصرف روغن های گیاهی گرمسیری (همانند روغن نارگیل، روغن پالم و روغن هسته پالم)، کربوهیدرات های تصفیه شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و گوشت های قرمز و فرآوری شده باید محدود گردد.

حفظ وزن مطلوب و انجام فعالیت فیزیکی

موذن گفت: برای پیشگیری از افزایش وزن یا رسیدن به وزن مطلوب باید بین مصرف انرژی و فعالیت بدنی تعادل ایجاد گردد. برای رسیدن به این هدف باید در بیشتر روز های هفته دست کم 30 دقیقه فعالیت استقامتی با شدت میانه یا 15 دقیقه فعالیت استقامتی شدید داشت.

چربی اشباع و چربی ترانس

او گفت: دریافت چربی اشباع شده باید به کمتر از 7 درصد کل کالری و چربی ترانس به کمتر از یک درصد کل کالری کاهش داده گردد.

این متخصص تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برای این هدف باید مصرف روغن های جامد (هیدروژنه یا غیر هیدروژنه) و غذا های سرخ کردنی بسیار محدود شده و به جای آن از روغن های حاوی اسید های چرب اشباع نشده همانند ماهی های چرب غنی از امگا 3 (همانند ماهی قزل آلا، سالمون، خال مخالی و شاه ماهی)، آووکادو، مغزها، روغن هایی همانند روغن زیتون و روغن کانولا استفاده گردد.

سدیم

او می گوید: مصرف سدیم باید به 1500 میلی گرم در روز محدود گردد. برای رسیدن به این هدف باید غذا های فرآوری شده و کنسروی، گوشت های دودی شده، ترشی ها و خیارشور محدود شده و غذا های کم نمک یا بدون نمک انتخاب و تهیه گردد.

موذن گفت: سایر ادویه ها (بدون افزودن نمک) می تواند عطر و طعم غذا ها را بهبود بخشد. سعی گردد بیشتر از سیر، زنجبیل، ریحان، زیره، فلفل، لیمو، نعناع و آویشن استفاده گردد.

این متخصص تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: برعکس طعم دهنده ها و سس هایی که اغلب سرشار از سدیم هستند مانند سس سویا، سس های استیک و کباب، خردل و کچاپ که توصیه می گردد محتوای سدیم روی برچسب های غذایی نیز آنالیز گردد.

دخانیات

او گفت: برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، باید از مصرف هر نوع دخانیات خودداری نموده و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر دخانیات پرهیز گردد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1476

به "آنچه برای سلامت قلب ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه برای سلامت قلب ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید