با روزی 30 دقیقه پیاده روی، از این بیماری در امان بمانید

به گزارش درگ فایل، متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: یکی از راه­ های کاهش قند خون، تحرک زیاد و ترجیحاً ورزش و روزانه 30 دقیقه تا یک ساعت پیاده روی است که تا 30 درصد قند خون را کاهش خواهد داد.

با روزی 30 دقیقه پیاده روی، از این بیماری در امان بمانید

مریم نواب زاده با بیان اینکه گاهی عامل یا عوامل ناشناخته ای به سلول­ های بتا در لوزالمعده حمله نموده و در ترشح میزان انسولین لازم در بدن اختلال ایجاد می نمایند لذا قندخون به صورت کامل جذب سلول­ ها نمی گردد، اضافه نمود: فراوری انسولین برای تنظیم قند خون در بدن از وظایف لوزالمعده است. گاهی نیز انسولین مورد احتیاج ترشح می­ گردد، اما میزان لازم آن جذب سلول­ ها نمی­ گردد و سلول های بدن در برابر انسولین به صورت طبیعی مقاومت نشان می دهند، از این رو به فردی که دچار این مشکل می گردد، بیمار دیابتی می گویند.

متخصص و مدرس طب ایرانی توضیح داد: در صورت عدم درمان یا پیشگیری از افزایش قند خون، می­ تواند حتی بیمار را با خطرات جبران ناپذیری روبرو سازد.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا، چنانچه در درمان این بیماری غفلت کند، او را غافل­گیر نموده و از پای درمی ­ آورد، ادامه داد: چه بسیارند کسانی که بر اثر این بیماری بینایی خود را به صورت کامل از دست داده­ اند و یا قلب و کلیه­ های آنان دچار آسیب ­های جدی شده و بعضی از آن ها ناچار به قطع عضوی از بدنشان شده و بعضاً گرفتار مرگ زودرس شده­ اند.

متخصص و مدرس طب ایرانی بر جدی گرفتن بیماری دیابت تاکید نمود و اضافه نمود: در صورت جدی گرفتن این بیماری، می توان تا خاتمه عمر با آن کنار آمد و با انجام درمان­ های متعارف، به زندگی طبیعی خود ادامه داد. گزارش­ ها حاکی از این است که بعضی از بیماران دیابتی با کنترل و اقدام به رژیم غذایی و ورزش و پیاده­ روی، ده­ ها سال بدون هیچ گونه مسئله ای به زندگی عادی خود ادامه داده­ اند.

نواب زاده در مورد علائم بیماری قند نیز توضیح داد: تشنگی و خشکی دهان بیش از حد متعارف و میل زیاد به نوشیدن آب، پرخوری و اشتهای زیاد، تکرر ادرار به ویژه در شب، لاغری و کاهش وزن، خارش دستگاه تناسلی، احساس خستگی و کم حوصلگی از مهمترین علائم بیماری قند است.

وی بر تغییر سبک زندگی تاکید و با بیان اینکه برای کنترل و درمان دیابت باید عامل ایجادی و زمینه­ ای حذف و اصلاح گردد گفت: از دیدگاه طب سنتی باید ضروریات شش­گانه از قبیل هوای سالم و تنفس صحیح، ورزش و تحرک به میزان، مدیریت صحیح اعراض نفسانی، خوردن و آشامیدن صحیح، خوابیدن و بیدار شدن درست و پاکسازی بدن از مواد زائد و نگه داشت مواد ضروری رعایت گردد.

نواب زاده بر پرهیز از استفاده برنج، سیب زمینی، انواع شیرینی به جز عسل طبیعی و توت خشک، ماکارونی، نان بدون سبوس گندم، میوه های شیرین مانند موز، خرمالو، آناناس، خرما و رطب، هندوانه، خربزه، طالبی، کشمش و غذا های حاوی نشاسته و غذا های پرچرب تاکید نمود و اضافه نمود: استرس و اختلالات عصبی یکی از عوامل افزایش بعضی از بیماری ها مانند قند خون به شمار می آید.

وی اعلام کرد: افراد مبتلا به دیابت باید به جای نان گندم، از نان جو استفاده نمایند و یا دست کم از میزان کمی از نان جوشیده سنکگ یا بربری تغذیه نمایند. علاوه بر بعضی از دارو های مفید برای قند خون، می­ توان از بعضی از عرقیجات مانند عرق گزنه، عرق شنبلیله و عرق برگ گردو عرق بوقناق یا زول نیز استفاده کرد.

نواب زاده یادآور شد: بعلاوه ضروری است بدین منظور مصرف بعضی از غذا ها و گیاهان و سبزی ها را مانند ماهی به ویژه ماهی کیلکا، میگو، گوشت مرغ و بلدرچین، انواع لوبیا به ویژه لوبیا چشم بلبلی، دم نموده گزنه و خاکشیر، سوپ و آش جو و سیرابی گوسفند، کلم و کلم بروکلی، پیاز، سیر، کاهو، کدو، بادام و فندق و عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مصرف میوه هایی مانند خیار، سیب درختی، گلابی، انار ترش یا ملس، شاه توت، زرشک، ذغال اخته و آلبالو نیز برای این بیماران مفید است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1716

به "با روزی 30 دقیقه پیاده روی، از این بیماری در امان بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با روزی 30 دقیقه پیاده روی، از این بیماری در امان بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید