تشدید سلطه طلبی باکو در منطقه؛ پاشینیان برای رایزنی با پوتین وارد مسکو شد

به گزارش درگ فایل، نخست وزیر ارمنستان در پی اظهارنظرهای پی در پی جمهوری آذربایجان درباره منطقه قره باغ و منطقه ها اطراف آن، برای گفت وگو با رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شد.

تشدید سلطه طلبی باکو در منطقه؛ پاشینیان برای رایزنی با پوتین وارد مسکو شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی لفاظی های اخیر مقام های باکو به منظور تغییر در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مانه گورگیان سخنگوی نخست وزیر ارمنستان اعلام نمود که نیکول پاشینیان برای گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تحولات اخیر در منطقه وارد مسکو شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، گورگیان در صفحه فیس بوک خود در این خصوص نوشت: نیکول پاشینیان نخست وزیر (ارمنستان) در سفر کاری به فدراسیون روسیه است.

طبق این گزارش، ملاقات بین پاشینیان و پوتین حدود ساعت 17:00 به وقت مسکو (17:30 به وقت تهران) امروز (سه شنبه) انجام می گیرد.

پیش از این، کابینه وزرای ارمنستان اعلام نمود که نخست وزیر ارمنستان و روسیه در مورد اجرای بیانیه های قره باغ کوهستانی، اوضاع منطقه، برنامه های مشترک در روابط روسیه و ارمنستان و موضوعات دیگر ملاقات و گفت وگو خواهند کرد.

طبق گزارش تاس، در امسال میلادی، پوتین و پاشینیان سه نشست دو جانبه با یکدیگر برگزار کردند و بیش از 10 بار گفت وگوی تلفنی انجام دادند.

پیش از این خبرگزاری تاس گزارش نموده بود که ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان درباره موضوعات مرتبط با اجرای بیانیه سه جانبه نهم نوامبر 2020 (19 آبان 1399) و 11 ژانویه 2021 (22 دی 1399) و بعلاوه دیگر اقدامات برای تقویت ثبات، احیای روابط مالی و تحولات اخیر در منطقه صحبت خواهند کرد.

اشاره کرملین به بیانیه سه جانبه نهم نوامبر 2020، همان توافق سه جانبه ای است که میان پوتین، پاشینیان و الهام علی اف برای آتش بس جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی به امضا رسید.

طبق توافق آتش بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کند و بعلاوه توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش های جمهوری آذربایجان تسهیل گردد. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در منطقه ها همجوار قره باغ کوهستانی و منطقه ها مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر نموده است.

سفر پاشینیان به روسیه برای ملاقات با پوتین در شرایطی انجام می گیرد که تنش ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به رغم آتش بس همچنان خبرساز است و مقام های جمهوری آذربایجان بدون توجه به اصول و قواعد بین المللی و حسن همجواری به وسیله تحریف مفاد توافق آتش بس قره باغ، در پی اعمال خواسته خود برای ایجاد کریدوری با هدف تغییرات ژئوپولتیک در منطقه و مرزها هستند. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1280

به "تشدید سلطه طلبی باکو در منطقه؛ پاشینیان برای رایزنی با پوتین وارد مسکو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید سلطه طلبی باکو در منطقه؛ پاشینیان برای رایزنی با پوتین وارد مسکو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید