موسوی: مرز مشترک با 15 کشور، تحریم ها را بی اثر می کند

به گزارش درگ فایل، سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان گفت: کشوری که با 15 کشور مختلف مرز مشترک دارد، تحت هر شرایطی تحریم ناپذیر است.

موسوی: مرز مشترک با 15 کشور، تحریم ها را بی اثر می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،عباس موسوی پنجشنبه شب در دیدار با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی تبریز، افزود: در این راستا برای حذف آثار تحریم ها باید از ظرفیت های بالای اقتصادی کشورهای همسایه به بهترین شکل ممکن استفاده کرد تا دشمنان جمهوری اسلامی به بی نتیجه بودن تحریم ها واقف شوند.

وی گسترش روابط اقتصادی و تجاری در کنار روابط فرهنگی با کشورهمسایه بویژه جمهوری آذربایجان را مهم خواند و ظهار داشت: در این راستا باید از تمام توان دیپلماتیک استفاده کنیم.

موسوی همچنین با اشاره به حجم تبادلات تجاری بین تهران و باکو، یادآور شد: این حجم از روابط اقتصادی در شان و متناسب با ظرفیت های 2 ملت و دولت نیست و باید با تلاش مسوولان دولتی و بخش خصوصی این مبادلات افزایش چشم گیری یابد.

موسوی استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشورهای همسایه را مهمترین مولفه مقابله با تحریم ها برشمرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تبریز به عنوان مهمترین مرکز استان در شمال غرب کشور، می تواند نقش موثری در گسترش روابط با کشورهای قفقاز، اوراسیا و روسیه ایفا کند، گفت: تعامل بیشتر با مسوولان اتاق بازرگانی تبریز، بسترهای لازم و مفید برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین این کشورها را مهیا کند.

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه گسترش روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور فعالان اقتصادی واقعی در فضای تجاری 2 کشور قابل تحقق است، گفت: تبریز به عنوان بزرگترین مرکز تجاری و صنعتی شمالغرب کشور می تواند در گسترش روابط دو جانبه نقش موثری را ایفاء کند.

یونس ژائله با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد که اهلیت تجاری قابل قبولی ندارند با صادرات محصولات بی کیفیت باعث ایجاد ذهنیت های منفی در خریداران خارجی شده اند، گفت: با تعاملات بیشتر فعالان اقتصادی کشور و سفیر ایران در آذربایجان امکان گسترش روابط در راستای صدور محصولات باکیفیت ایرانی در بازارهای قفقاز و روسیه فراهم می شود.

وی منافع اقتصادی را اصلی ترین مولفه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و یادآور شد: باید فضای جذاب اقتصادی و سودآوری را برای تجار کشورهای همسایه در ایران فراهم آوریم تا آنان با رغبت بیشتری برای همکاری های مشترک اقدام نمایند.

ژائله افزایش گردشگران کشور جمهوری آذربایجان در اقصی نقاط ایران را یکی دیگر از راه های گسترش روابط دو جانبه خواند و افزود: مزیت های ایران در حوزه گردشگری سلامت، فرهنگی، مذهبی این امکان را برای گسترش روابط دو کشور را فراهم می آورد.

وی از سرگیری پروازهای مستقیم تبریز - باکو را از دیگر ملزومات گسترش روابط دو جانبه خواند و ابراز امیدواری کرد با حمایت های سفیر ایران در این جمهوری این پروازها در کوتاه ترین زمان ممکن دایر شود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز مسائل بانکی تجار را از موارد قابل پیگیری سفارت ایران در جمهوری آذربایجان بیان و افزود: بدون گسترش روابط بانکی، گسترش روابط اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.

عباس موسوی پنجشنبه شب همچنین در نشست با مدیران اقتصادی آذربایجان شرقی، مهم ترین مسائل، مسائل و چالش های مربوط به توسعه روابط 2 کشور در حوزه های مختلف را بررسی و بر نقش ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در این زمینه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه 80 درصد از برنامه توسعه روابط 2 کشور ایران و آذربایجان مربوط به حوزه های اقتصادی است، افزود: باید توجه داشت که روابط اقتصادی ایران با بسکمک از کشورهای دوست و همسایه، همپای روابط سیاسی پیش نرفته که باید برای رفع این نقیصه تلاش کنیم.

موسوی سطح مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان در سطح کنونی را مناسب ندانست و گفت: تلاش می کنیم تا بدون پرداختن به حواشی ماموریت اصلی خود که توسعه سطح مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور است را به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از فعالیت های سرمایه گذاران و تجار ایرانی در آذربایجان حمایت می کند، افزود: به طور قطع هیچ مانعی از طرف ما برای این فعالیت ها ایجاد نخواهد شد و در کنار روابط اقتصادی، همه ظرفیت ها برای توسعه روابط مورد توجه خواهد بود.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان بر نقش و جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در روابط بین 2 کشور تاکید کرد و گفت: ظرفیت های این استان می تواند کمک بزرگی به توسعه روابط دو کشور کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به صادرات 3.2 میلیارد دلاری استان در سال گذشته، گفت: بیش از 10 درصد صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان ماست و جمهوری آذربایجان نیز جزو 5 کشور مقصد صادراتی استان است.

علی دنیاگیری با بیان اینکه جمهوری آذربایجان برای تجار آذربایجان شرقی مهم است، افزود: با توجه به دسترسی آذربایجان به بازارهای بزرگ روسیه و اروپا، این کشور می تواند پل صادرات کالاهای ایرانی باشد.

وی بر نقش محوری تبریز و آذربایجان شرقی در توسعه و بسط روابط میان ایران و آذربایجان تاکید و افزود: بسته های سرمایه گذاری مختلفی در استان آماده شده است که آماده ارائه به سرمایه گذاران آذربایجانی است.

دنیاگیری خواستار هماهنگی و پیگیری سفارت ایران در باکو برای اعزام هیأت های اقتصادی این کشور برای بازدید از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی تبریز و آذربایجان شرقی شد.

راه های توسعه دیپلماسی شهری بین تبریز- باکو در دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان و شهردار تبریز بررسی شد.

سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان در این دیدار با اشاره به اینکه تبریز ظرفیت خوبی برای برقراری مراودات مردمی از طریق دیپلماسی شهری دارد، گفت: از این ظرفیت باید در برقراری روابط فرهنگی و تجاری با شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان بهره گرفت.

سیدعباس موسوی گفت: نام تبریز و آذربایجان برای دنیا و به ویژه کشورهای همسایه یادآور خاطرات خوبی است که همین نام و یاد بی بدیل ظرفیت بزرگی برای برقراری مراودات مردمی از طریق دیپلماسی شهری با شهرهای مهم جمهوری آذربایجان ایجاد می کند.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز برای گسترش همکاری های دوجانبه با شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده است که البته موضوعی مهم و امیدبخش به شمار می آید و ما نیز در باکو پیگیر این مسایل خواهیم بود.

موسوی با بیان اینکه آذربایجان شرقی و تبریز از نظر صنعتی، کشاورزی و تجاری جایگاه قابل توجهی در کشور و منطقه دارد، یادآور شد: چندین ویژگی این استان و شهر تبریز ظرفیت بزرگی برای کشورمان ایجاد می کند که بتوانیم تعاملات خود با کشورهای مختلف دنیا به ویژه جمهوری آذربایجان را گسترش دهیم.

وی هدف خود از سفر به تبریز را فعالیت هرچه بهتر در جایگاه جدید خود عنوان و افزود: سفرهای جداگانه ای به استان های همجوار جمهوری آذربایجان تدارک دیده ام که سفر و گفت وگو با مسئولان آذربایجان شرقی و تبریز نیز به همین دلیل صورت می گیرد.

شهردار تبریز نیز در این دیدار از آمادگی کامل برای گسترش همکاری های دو جانبه با شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: شناخت آقای موسوی از ظرفیت های خطه آذربایجان و به ویژه شهر تبریز به ما کمک خواهد کرد که در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و تجاری بتوانیم روابط خود را با شهرهای مهم جمهوری آذربایجان گسترش دهیم.

ایرج شهین باهر افزود: شهرداری تبریز آماده است در حوزه های مختلف از جمله تجاری، فرهنگی و اجتماعی با شهرهای جمهوری آذربایجان همکاری متقابل داشته و مراودات خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه یحث و بتادل نظر پیرامون افزایش تعاملات دو جانبه در حوزه هایی همچون برگزاری متقابل هفته های فرهنگی، مراودات اقتصادی و گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت بین تبریز - باکو می تواند زمینه ساز همکاری های کلان دو کشور باشد، ابراز امیدواری کرد این مباحث به زودی عملیاتی شود.

وی با آرزوی موفقیت برای سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در باکو، گفت: امیدواریم کرد در آینده ای نزدیک تعاملات تبریز و شهرهای مهم جمهوری آذربایجان گسترش یافته و برای هر دو کشور اثر بخش واقع شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 552

به "موسوی: مرز مشترک با 15 کشور، تحریم ها را بی اثر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: مرز مشترک با 15 کشور، تحریم ها را بی اثر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید