بازسازی خانه: تعمیر و بازسازی 15 خانه تاریخی در بندر لافت

به گزارش درگ فایل، معاون میراث فرهنگی هرمزگان از عقد تفاهم نامه مشارکت در تعمیر و بازسازی 15 خانه تاریخی در بندر لافت اطلاع داد.

بازسازی خانه: تعمیر و بازسازی 15 خانه تاریخی در بندر لافت

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اشکان مختاری یکشنبه شب در جمع خبرنگاران در حاشیه امضا تفاهم نامه بازسازی و تعمیر خانه های تاریخی بندرلافت بیان کرد در راستای اجرای ماده پنجم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان و دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی، 15 خانه تاریخی در بندر لافت بازسازی، احیا و ساماندهی می شوند.

طرح حفاظت و بازسازی خانه های تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است درحالی با استقبال عمومی روبرو شده است که پس از فراخوان مشارکت به مالکان خصوصی و عقد تفاهم نامه از بسته حمایتی و تخصیص اعتبار مربوط به آن، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با همکاری مالکان خصوصی آثار ثبتی و نظارت کارشناسان اقدام به عملیات حفاظتی و بازسازیی پروژه های مشارکتی می نماید.

بندر تاریخی لافت به عنوان دروازه عجایب هفتگانه در جزیره قشم، علیرغم وجود بناهای تاریخی، بادگیرها و چاه های تلا، جنگل های حراء و آب انبارها، کوچه های باریک و بافت سنتی به عنوان جاذبه های جهانگردی در حالی در سال های اخیر زبانزد بوده که کمترین منافع برای جامعه محلی در بر نداشته است، نه تنها جامعه محلی که سازمان منطقه آزاد نیز به صرف ورود جهانگرد به لافت، تابه حال منفعتی کسب نکرده است.

مختاری در ادامه گفت:

بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه های فرهنگی و جهانگردی به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می تواند به عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.

آیین هایی همانند مولودخوانی، بادبان کشی و... از جمله آیین های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه های فرهنگی معرفی شده، بعلاوه نگهداری از زوال آن ها، می تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا نماید.

منبع: کجارو
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1346

به "بازسازی خانه: تعمیر و بازسازی 15 خانه تاریخی در بندر لافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: تعمیر و بازسازی 15 خانه تاریخی در بندر لافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید