فراوری 5 حسگر پایش گر کیفیت مواد غذایی

به گزارش درگ فایل، خبرنگاران/خراسان رضوی 5 حسگر پایش کیفیت مواد غذایی برای پنج محصول مختلف در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی فراوری شد.

فراوری 5 حسگر پایش گر کیفیت مواد غذایی

بیوسنسور تشخیص تتراسایکلین در شیر

اسما وردیان، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از این محصولات حسگری است که در شیر مورد استفاده قرار می گیرد و نقش آن اندازه گیری باقی مانده آنتی بیوتیک تتراسایکلین در شیر است. این محصول دارای منبع تکنولوژی کریستال مایع است که تکنولوژی ای است که برای ال سی دی ها استفاده می گردد. هورمون های(فرمول) کریستال مایع در حضور تارگت خود تغییر رنگ انجام می دهند. ما برای این رنگ ها یکسری چیپ هایی داریم که در آنها قرار می گیرند و زیر میکروسکوپ ثبت تصویر می شوند و به وسیله تکنولوژی پردازش تصویر یکسری اعداد و ارقامی به دست آورده می گردد که طبق آن می توان به وسیله نمودار کالبراسیل غلظت آنتی بیوتیک را اندازه گیری کنیم.

وی اعلام کرد: ویژگی شاخص این طرح اندازه گیری مقدار آنتی بیوتیک تتراسایکلین در شیر است. اندازه گیری تتراسایکلین درحال حاضر یکی از مراحلی است که باید در کارخانه های شیر انجام گردد. تا به حال برای انجام این امر از کیت های اضطراری استفاده می کردند که کیت های استریت بوده و متاسفانه به دلیل تحریم ها، مشکلاتی درحال حاضر برای آنها به وجود آمده است، بنابراین داشتن چنین کیت های فراوری ملی می تواند به برطرف این مشکل ها یاری کند. تا این زمان تقاضاهایی از طرف بعضی کارخانه ها داشتیم که البته هنوز در قالب قرارداد نبودند زیرا طرح کامل تکمیل نشده بود تا به عنوان یک کیت در اختیار آنها قرار داده گردد. استارت این طرح از بازدیدی از یکی از کارخانه های لبنیات و ارائه درخواست آنها مبنی بر وجود این مشکل و پیدا کردن راه حلی برای آن شروع شد.

حسگر کاغذی مشخص مقدار پروکسیدها در روغن های خوراکی

ابراهیم فولادی، مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار کرد: طرح دوم مربوط به حسگر پروکسیدها است. این حسگرها یک حسگر کاغذی برای مشخص کیفیت روغن هستند. روغن های گیاهی و حیوانی پس از مدتی مقدار پروکسید آنها بالا می رود که تشخیص این مسأله خیلی مهم است و می تواند به سلامت جامعه یاری کند. روش ها برای انجام این تست معمولا وقت گیر هستند و بایستی آنها را در آزمایشگاه بکارببرند. ما حسگر کاغذی ای تهیه کردیم که می تواند به صورت آنلاین و در همه موقعیت ها تشخیص دهد که پروکسید روغن ها در چه حدی است و پاسخ آزمایش را بر اساس تغییر رنگ کاغذ مشاهده نمایند.

وی توضیح داد: کاربرد این محصول در آشپزخانه، رستوران ها، کارخانه ها، مراکز پژوهشی و... است و همه افراد عادی می توانند از آن استفاده نمایند. پروکسیدها ترکیباتی هستند که می توانند رادیکال آزاد تشکیل دهند که این رادیکال های آزاد می توانند یکی از عوامل ایجاد نماینده سرطان در بدن انسان ها باشند. روغن ها در مرحله اول که مورد استفاده قرار می گیرند پروکسید ندارند، اما زمانی که در فست فود یا مراکز مشابه، یک روغن چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد، پروکسید آنها افزایش پیدا می نماید.

مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ادامه داد: روغن های گیاهی و حیوانی از آن جهت که نگهدارنده ندارند به مرور زمان پروکسیدشان افزایش پیدا می نماید و با این حسگر افرادی که از این روغن ها استفاده می نمایند در هر لحظه می توانند تشخیص دهند که شرایط روغن در چه شرایطی قرار گرفته است. ثبت اختراع این محصول صورت گرفته و ما به دنبال بازار مناسب برای فروش هستیم.

حسگر کاغذی مشخص مقدار نیتریت در فرآورده های گوشتی و آب

فولادی گفت: طرح سوم مربوط به حسگرهای نیترید است. معمولا می گویند که از خوردن سوسیس خودداری کنید به علت نیترید زیادی که دارد و یا می گویند که محصولات سیب زمینی یا پیاز مشکل دارد به علت نیترید زیادی که دارد. نیترید هم جزء عواملی است که می تواند پایه گذار سرطان در افراد باشد و فعالیتی که این حسگر انجام می دهد مربوط به اندازه گیری نیترید در آب، سیب زمینی، سوسیس و سایر موارد است.

نانوحسگرهای حساس به حرارت

وی ادامه داد: طرح چهارم یک بسته بندی هوشمند برای مواد غذایی است. مواد غذایی تحت شرایطی که جابه جا می شوند دما بر کیفیت این محصولات تاثیر می گذارد. این محصول دارای سنسور حرارتی است به این صورت که زمانی که برای محصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، طی زمانی که در شرایط غیر مساعد ماده غذایی قرار بگیرد تغییر رنگ نشان می دهد که این تغییر رنگ نشان دهنده این است که محصول از شرایط عادی خارج شده است.

مدیر گروه ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اظهار کرد: این بسته هوشمند برای هر محصولی قابل استفاده است و برای هر ماده ای می توان برچسب مخصوص را فراوری کرد که نشان دهد تا چه شرایط دمایی را تحمل می نماید. این محصول هم درحال حاضر ثبت اختراع شده است و به دنبال بازار مناسب برای انتشار آن هستیم. فناوری و برچسب این محصولات در اختیار افراد قرار می گیرد و آنها می توانند از این فناوری استفاده نمایند.

نانو حسگرهای حساس به ph جهت پایش فساد در ماهی

فولادی اعلام کرد: محصول پنجم ما بسته بندی ای است تحت عنوان هالوپرمید که حساس به تغییرات ph هستند و با تغییر در میزان فسفر مواد غذایی رنگ این برچسب ها تغییر می نماید؛ برای مثال در ماهی براساس مدت زمانی که می ماند، مقداری ترکیب های آمینه ایجاد می گردد که این تغییرات آمینه باعث تغییر رنگ در برچسب می شوند. این تغییر رنگ ها نشان می دهد که میزان ترکیب های آمینه چقدر است و ماده غذایی تحت چه شرایط سلامتی قرار گرفته است.

وی توضیح داد: هرچه مقدار این ترکیبات آمینه بیشتر گردد میزان تغیییر رنگ آن هم بیشتر می گردد و این پارامترها نشانه هایی از فساد ماده غذایی است. این آمینه ها عضوی از آمین های بیوژنیک است که طی فساد محصولات گوشتی آزاد می شوند. این محصول قابل استفاده برای محصولات گوشی است اما بیشترین کاربرد آن در ماهی ها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 21

به "فراوری 5 حسگر پایش گر کیفیت مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 5 حسگر پایش گر کیفیت مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید