خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی افتتاح شد

به گزارش درگ فایل، خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی با حضور وزیر دفاع افتتاح و از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی رونمایی شد.

خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی افتتاح شد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح با حضور در سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح، خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی (دیجیتال) را افتتاح و از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی سَمام رونمایی کرد.

امیر حاتمی در مراسم خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی، گفت: توانمندی ها و دستاورد های سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به مدد بهره گیری از فناور های به روز بومی و متخصصان نخبه این سازمان، کمک های شایانی به نیرو های مسلح و بخش های مختلف کشور کرده است.

وی با بیان اینکه بررسی فناوری های روز دنیا در تولید انواع نقشه بسیار حائز اهمیت است، گفت: تولید نقشه های توپوگرافی به صورت پوششی، یکی از فرایند های اصلی و زمان بر سازمان های تولید نقشه است.

وزیر دفاع شرح داد: محیط تولید نقشه های پوششی توپوگرافی در مقیاس 1:250.000 درگذشته به صورت گرافیکی- ترسیمی بوده است که علاوه بر نبودِ عمق اطلاعات توصیفی خروجی مناسبی جهت ایجاد سرویس نقشه فراهم نمی ساخت.

امیر حاتمی با بیان اینکه نقشه های مقیاس 250000، به عنوان نقشه های عملیاتی مقیاس متوسط درسطوح مختلف تصمیم گیری نظامی همواره مورد توجه بوده است، اضافه نمود: نقشه های رقومی (دیجیتال) ورودی اصلی تمامی سامانه های اطلاعات مکانی است که تمامی عوارض زمین را با توجه به مقیاس به صورت نقطه، خط و چندضلعی نمایش می دهند.

وی با بیان نیازمندی نیرو های مسلح به نقشه های با این مقیاس، گفت: بر همین اساس و نیاز مبرم به تسریع در بروز رسانی و کم کردن هزینه های تولید، خط تولید جدید نقشه های 1:250.000 پوششی کشور با استفاده از فناوری های روز با ویژگی هایی همچون پایگاه داده متمرکز برای اطلاعات مکانی، خط تولید جدید مبتنی بر دانش روز، قابلیت به روزرسانی اطلاعات مکانی با سرعت بالا، قابلیت انواع خروجی، متناسب با نیاز کاربران، دارای اطلاعات غنی توصیفی (عمق اطلاعاتی) و تولید اطلاعات به صورت یکپارچه در سطح کل کشور افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

وزیر دفاع در ادامه، جلوگیری از موازی کاری در تولید اطلاعات مربوط به سایر دستگاه ها، دستیابی به اطلاعات باکیفیت بالا سایر دستگاه ها، به روزرسانی اطلاعات مکانی با سرعت بالا، تهیه خروجی با قالب های استاندارد و سفارشی، سرویس دهی سریع اطلاعات تحت سامانه سمام، صرفه جویی در زمان و هزینه تولید نقشه های توپوگرافی، رسوب دانش در حوزه تولید نقشه با روش های روز دنیا، پاسخگویی سریع به نیاز نیرو ها و انعطاف پذیری در خروجی نقشه با توجه به نیاز کاربر را از مهم ترین دستاورد های تولید این نقشه ها بیان کرد.

امیر حاتمی همچنین در آیین رونمایی از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی، گفت: دسترسی به سامانه های اطلاعات مکانی دقیق و به روز در کمترین زمان ممکن این توانمندی را برای نیرو های مسلح ایجاد می کند تا در سطوح مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی کم ترین خطای راهبردی و عملیاتی را داشته باشند و بنابراین استفاده از فناوری های نوین به منظور تجمیع اطلاعات با انواع کاربری ها در حوزه های مختلف فضایی، هوایی، زمینی و دریایی اجتناب ناپذیر است. از این رو نیاز به وجود سامانه ای یکپارچه و در دسترس جهت سرویس اطلاعات مکانی مورد نیاز بوده است.

امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح نیز در این مراسم ایجاد انواع سرویس های اطلاعات مکانی تحت شبکه ویژه نیرو های مسلح، پیاده سازی ساختاری بومی و مستقل در طراحی و توسعه سامانه، مدیریت یکپارچه داده و اطلاعات با سطوح دسترسی تعریف شده، قابلیت بارگذاری بسته های اطلاعاتی اختصاصی با دسترسی ویژه، محیط کاربرپسند و ساده برای کاربران، پیاده سازی بر اساس استاندارد های بین المللی و تعامل پذیری بالا، پیاده سازی با امنیت بالا و توسعه پذیری مناسب را از ویژگی های این سامانه برشمرد.

وی دسترسی آسان نیرو های مسلح به انواع اطلاعات مکانی، ایجاد بستر تعاملی برای اشتراک و تعامل داده، رسوب دانش فنی و بنیادی در زیرساخت های سامانه، پایگاه داده متمرکز و یکپارچه از اطلاعات مکانی و تصمیم سازی مناسب و سریع بر مبنای اشراف اطلاعاتی منطقه را از مهم ترین دستاورد های سامانه اطلاعات مکانی بیان کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 731

به "خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط تولید نقشه های مقیاس کوچک رقومی افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید