رایانش ابری چگونه جهان کسب و کار را دگرگون می کند؟

به گزارش درگ فایل، رایانش ابری در سال 2020 و به ویژه سال 2021 شاهد محبوبیت قابل توجهی بود، زیرا بشیاری از سازمان ها و مراکز کسب و کار به علت همه گیری ویروس کرونا، سیاست های کار مجازی و از راه دور را اتخاذ کردند و بر ارائه خدمات دیجیتال متمرکز شدند. اکنون کارشناسان بر این باور هستند که این شرایط خاص سبب خواهد شد که رایانش ابری به عاملی مهم در رشد کسب و کار ها بدل شده و فرایند های جدیدی را به خود بگیرد که پیش از این تجربه نشده بود.

رایانش ابری چگونه جهان کسب و کار را دگرگون می کند؟

به گزارش خبرنگاران، رایانش اَبری، مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارائه می کند. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده است. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه ای از شبکه های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می افتد اطلاع دقیقی ندارد.

با شیوع جهانی کروناویروس تازه و برقراری محدودیت ها اجتماعی، فرصتی پیش آمد تا رایانش ابری قابلیت های خود را در جهان تازه نشان دهد. از آنجایی که در فضای تازه تحمیل شده، سازمان های بیشتری از زنجیره های تامین جهانی، محیط های کاری ترکیبی و راه دور و مدل های کسب وکار مبتنی بر داده استقبال کردند، محاسبات ابری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، ظهور مدل ها و قابلیت های تازه استقرار، به کسب وکار ها و صنایع مختلف امکان انتخاب بیشتری را در استفاده از فضای ابری و بهره مندی از این سرمایه گذاری داد.

حالا، به گفته برخی از متخصصان فناوری اطلاعات، رایانش ابری برای سال های متمادی در فناوری هایی برای مقابله با چالش های حیاتی کسب وکار پیشرو خواهد بود. افزایش 16 درصدی هزینه های کسب وکار های بزرگ از سال 2016 تا 2026 در این عرصه، می تواند این موضوع را ثابت کند. علاوه بر این، بسیاری از سازمان ها اکنون از امنیت ابری برای دستیابی به چندین هدف تجاری استفاده می کنند. یک گزارش ادعا می کند که بیش از 80 درصد سازمان ها مسئولیت خود را در فضای ابری ذخیره می کنند و تعداد فزاینده ای از سازمان ها به سمت ابر عمومی حرکت می کنند. در نتیجه، انتظار می رود که ابر عمومی از 175 دلار در سال 2018 به 331 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یابد. رشد محاسبات ابری بدون شک در سال 2022 و پس از آن ادامه خواهد داشت. بنابراین، زمان آن رسیده است که به برخی از فرایند های تازه در رایانش ابری که می تواند فضای کسب و کار در سال 2022 را دگرگون سازد، اشاره کنیم.

محیط زیست پایدار

هر سازمان تجاری باید نقش خود را در مقابله با چالش های ناشی از تغییرات آب و هوایی درک کند. در بخش فناوری، این امر حول محور کاهش مصرف انرژی است که با استفاده از نیاز های ذخیره سازی دیجیتال بزرگ، موتور های محاسباتی قدرتمند و انرژی مورد نیاز برای ارائه خدمات زیرساختی 24 ساعته به مشتریان همراه است. در سال 2022، بیشتر غول های فناوری، نوآوری ها و اقداماتی را با هدف دستیابی به انتشار کربن صفر اجرا خواهند کرد.

آمازون، بزرگترین شرکت ابری در سطح جهان و همچنین بزرگترین خریدار انرژی های تتازهپذیر است، بیش از 200 پروژه انرژی پایدار در سطح جهان دارد که حدود 8.5 گیگاوات انرژی پاک در سال تولید می کند. این سازمان اکنون بر کاهش مصرف انرژی پایین دستی تمرکز دارد که برخی از محصولات آن مانند Fire TV و Echo قرار است به خانه های مشتریان راه یابد. با این حال، پیش بینی اخیر که ادعا می کند اثرات تغییرات آب و هوایی تا سال 2025 هر سال حدود 1.6 تریلیون دلار برای شرکت ها هزینه خواهد داشت، بنابراین هنوز فاصله زیادی با بهره گیری کامل از این فرایند تازه رایانش ابری داریم.

به عنوان یک سرویس خدماتی

با استفاده از ابر به عنوان یک سرویس، اهداف کسب و کار به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و همگامی با خواسته های مشتریان آسان تر خواهد بود. سازمان ها هنوز در حال تطبیق با محیط های کاری ترکیبی هستند و برنامه ها به مدرن سازی و به روز رسانی نیاز دارند. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که پلتفرم سرویس PaaS در پاسخ به همه گیری امسال 26.6 درصد رشد کند، زیرا کارمندان برای انجام مسئولیت های خود به زیرساخت های مقیاس پذیر، با عملکرد بالا و کارآمد نیاز دارند. همچنین، بازار نرم افزار SaaS به یک سرویس ابری رایج تبدیل شده و اکنون 20 میلیارد دلار درآمد فصلی برای فروشندگان نرم افزار ایجاد می کند که پیش بینی می شود این رقم هر سال 32 درصد افزایش یابد.

چند ابری

برخی از کسب وکار ها می خواهند نیازمندی های ذخیره سازی و پردازش رایانه ای داخلی را در چندین برنامه و پلتفرم ابری، که بیشتر آن ها از فروشندگان مختلف و بر اساس نیاز ها هستند، توزیع کنند. این کسب وکار ها معمولاً یک ارائه دهنده ابری را برای یک عملکرد انتخاب می کنند. اگرچه ممکن است برای برخی از شرکت ها بهتر باشد که به یک پلتفرم مدیریت همه جانبه با قابلیت پشتیبانی از عملکرد های متعدد، بسنده کنند، اما احتمالاً همچنان به راه حل های مکمل برای سایر حوزه های عملیات تجاری خود نیاز دارند. سازمان ها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که استفاده از ابر عمومی خود را برای محاسبه منابع، اجتناب از قفل شدن و دریافت اهرم مذاکره، توسعه دهند. نظرسنجی از بیش از 700 تصمیم گیرنده فناوری نشان داد که سازمان ها به طور میانه از 2.7 ابر خصوصی و 2.6 ابر عمومی استفاده می کنند که روز به روز در حال افزایش است.

ابر خصوصی

سازمان ها باید کنترل قابل توجهی بر فرآیند های تجاری خود داشته باشند و انعطاف پذیری خود را به خطر نیندازند. صنعت ابر خصوصی در سال 2020 رشد ثابت و پایداری را آغاز کرد. این بدان معنی است که پویایی قدرت موجود بین ابر های خصوصی و عمومی در برخی مواقع برابر خواهد بود و این یک صنعت ابری منعطف با نیاز های سازمانی محرک و نه تجهیزات صنعتی، را ایجاد می کند.

این ها بخشی از فرایند های تازهی است که رایانش ابری برای محیط های کسب و کار ایجاد کرده که قطعاً در سال 2022 توسعه خواهند یافت. فرایند های تازه را رایانش ابری در حال تغییر فضای و الگوی کسب و کار نیز هست که البته سودآور نیز بوده است. محبوبیت و پذیرش گسترده رایانش ابری به دلیل همه گیری COVID-19 با تغییر مدل کار سازمان ها، جهشی بزرگ در سال 2021 داشت و اعتقاد بر این است که این جهش در سال 2022 هم ادامه خواهد یافت چراکه فرایند های نوظهور در رایانش ابری گواهی بر این امر است.

منبع: techbooky

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1334

به "رایانش ابری چگونه جهان کسب و کار را دگرگون می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایانش ابری چگونه جهان کسب و کار را دگرگون می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید