ویزا در سفرهای گروهی ایران و روسیه لغو شد

به گزارش درگ فایل، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام نمود که سفرهای گروهی میان 2 کشور ایران و روسیه بدون احتیاج به اخذ ویزا انجام می گردد که شامل تورهای گردشگری یعنی گروه های متشکل از حداقل 5 نفر و حداکثر 50 نفر است.

ویزا در سفرهای گروهی ایران و روسیه لغو شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان گفت: لغو ویزا مشمول افراد به صورت انفرادی نمی گردد، بلکه شامل گروه های تور دنیاگردی یعنی گروه های متشکل از حداقل 5 نفر و حداکثر 50 نفر است. بنابراین لغو ویزا در قالب آژانس های دنیاگردی دو کشور برای تورهای 5 تا 50 نفره است.

وی اضافه نمود: فعلاً برنامه ای برای لغو ویزای انفرادی میان 2 کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو ویزا گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر ویزا انفرادی نیز خواهیم بود که باید به وسیله وزارت امور خارجه اقدام گردد، اما بخشی که به ما مربوط است موضوع توسعه دنیاگردی است که بیشتر مربوط به ویزای گروهی و تورهای دنیاگردی می گردد.

مزایای دنیاگردی ایران و روسیه

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی ایران درباره پروازهای مستقیم میان 2 کشور نیز بیان نمود: پروازهای میان 2 کشور پیش تر نیز وجود داشته، اما در نظر داریم با لغو ویزا گروهی پروازهای میان 2 کشور افزایش یابد. به طور قطع پرواز مستقیم یکی از عناصر مهم توسعه دنیاگردی میان دو کشور است، بیشترین پروازهایی که هواپیماهای داخلی ما به مقاصد مستقیم روسیه دارند توسط هواپیمایی ماهان صورت می گیرد، اما تمام خطوط هوایی داخلی ما این علاقه مندی را دارند که به محض وجود بازار و مشتری، پروازهای مستقیم به مقاصد روسیه داشته باشند، بنابراین هیچ مسئله ای برای افزایش پروازهای ایرانی وجود ندارد.

مونسان در ادامه ضمن تاکید بر داشته های مشترک فرهنگی میان دو کشور درباره ظرفیت دنیاگردی میان ایران و روسیه گفت: فاصله نزدیک، زمان کوتاه سفر و مزایای سفر میان دو کشور برای مثال در زمینه دنیاگردان ایران علاقه مندی ایرانیان برای سفر به روسیه که این کشور را به عنوان یک مقصد مطلوب دنیاگردی قبول دارند، موزه های فراوان موجود در کشور روسیه، طبیعت و جذابیت های شهرهای این کشور و در زمینه دنیاگردان روسیه تنوع آب و هوایی فراوان کشور ایران، آفتاب زیاد که در کشور روسیه کم است، جزایر و سواحل بسیار خوب ایران، کویرهای مشهور ایران که کویر لوت جزو میراث دنیای یونسکو است، همراه با تورهای کویرنوردی فعال، کوه ها و جنگل های کشور ایران که همراه با فرهنگ و تاریخ کشورمان یک مجموعه قوی برای سفر ایجاد می نماید.

او در ادامه اضافه نمود: حدود 700 موزه فعال دولتی و غیردولتی در سطح کشور داریم، موزه هایی بسیار غنی که آثاری بالغ بر 7 تا10 هزار سال قدمت در آن ها نگهداری می گردد که در کنار آن ها باید به ابنیه و سایت های تاریخی بی نظیر کشور ایران نیز اشاره نمود. 24 اثر ثبت دنیای و 34 هزار اثر ثبت ملی همراه با میراث ناملموس که شامل آداب و رسوم و سنن اقوام مختلف است.

وی گفت: تنوع غذایی که در کشور ایران وجود دارد و همچنین فعالیت جدیدی تحت عنوان بوم گردی که بسیار مورد توجه دنیاگردان اروپایی قرار گرفته در کشور رو به جلو است. این نوع دنیاگردی مبتنی بر دنیاگردی روستایی است که در آن دنیاگرد در یک محیط کاملا خانوادگی همراه با بومیان ما زمانی را سپری می نماید و در تمام فعالیت های آن ها مشارکت می نماید. این نوع دنیاگردی در فضاهای روستایی و در خانه های بومی انجام می گردد و مجموعه ای است که می تواند برای دنیاگردان روس جذابیت داشته باشد.

بوم گردی ها جاذبه ای جدید برای دنیاگردان خارجی

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اضافه نمود: بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان تبدیل به اقامتگاه ها و هتل کاروانسراها شده اند که از نظر بنده از بسیاری از هتل های پنج ستاره دنیا زیباتر هستند و تا به امروز مورد اقبال فراوان دنیاگردان خارجی قرار گرفته اند.

مونسان همچنین صنعت دنیاگردی را از صنایع پویای دنیا مطرح نمود که تاثیر چشمگیری در گردش اقتصادی میان دو کشور ایران و روسیه در شرایطی که تحریم های ایالات متحده آمریکا هر دو کشور را درگیر نموده، دارد.

او درباره شیوه معرفی و تبلیغات از جمله فضاهای فرهنگی برای معرفی دو کشور به یکدیگر گفت: این موضوع در صنعت دنیاگردی بسیار مهم است؛ خوشبختانه چندی است که پورتال جامع دنیاگردی کشور به نام ویزیت ایران را راه اندازی کردیم که به پنج زبان زنده دنیا فعالیت می نماید، کوشش شده تا در این پورتال تمام داشته های دنیاگردی ایران از بناهای تاریخی، طبیعت، روستاهای هدف دنیاگردی، میراث ملموس و میراث ناملموس تا حتی رویدادها و مناسبت های فرهنگی بارگذاری گردد.

وی خاطر نشان کرد: این پورتال مزایای بسیار خوبی از جمله قابلیت جستجوی بالا دارد که بر اساس مکان یابی خدمت رسانی می نماید. یعنی شما هر کجای ایران قرار داشته باشید، بر اساس شعاع درخواستی شما داشته های دنیاگردی محدوده را تماماً همراه با تصاویر با کیفیت در اختیارتان قرار می دهد.

مونسان اضافه نمود: این پورتال یکی از فضاهای مناسب برای آشنایی دنیایان از جمله دنیاگردان روس با زیبایی های ایران است، البته که پس از لغو ویزا گروهی، قطعاً تبلیغات ما در فضای مجازی روسیه افزایش می یابد. امیدواریم بتوانیم از فضاهای فیزیکی روسیه نیز برای این تبلیغات استفاده کنیم. متقابلاً نیز آماده ایم تا چنین فضاهایی را در اختیار کشور روسیه قرار دهیم.

مسکو ابراز امیدواری کرد توافق لغو ویزا با ایران نهایی گردد

او در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت تبلیغات و معرفی صحیح جاذبه های دنیاگردی اضافه نمود:یکی از اقدامات بسیار خوبی که می توان در این زمینه انجام داد دعوت چهره های شاخص فرهنگی، هنری و رسانه ای دو کشور برای معرفی جاذبه های دنیاگردی است، پیش تر نیز کشور ایران در این زمینه تجربه خوبی را داشت که فعالان عرصه دنیاگردی در فضای مجازی را دعوت کردیم و این افراد را با ایران آشنا کردیم تا در کشورهای هدف جذابیت های دنیاگردی ایران را معرفی نمایند، قطعاً برنامه ای مشابه برای بازار دنیاگردی روسیه نیز داریم.

مونسان بخ اهمیت احترام دنیاگردان هر دو کشور به قوانین یکدیگر اشاره نمود و گفت: یکی از نکاتی که سازمان دنیای دنیاگردی نیز متذکر می گردد اخلاق دنیاگردی یعنی توجه به آداب و رسوم، قوانین و سنن کشور مقصد است، یکی از مزایای دنیاگردی این است که افراد می نمایند تا تجربه های جدید کسب نمایند و آداب و رسوم سایر ملل را ببینند، تفاوت هایی که وجود دارد از دید ما نوعی مزیت است که افراد را با تجربه های جدید آشنا می نماید و انتظار داریم که دنیاگردان هر دو کشور به قوانین یکدیگر احترام بگذارند.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی ایران همچنین درباره احتمال افزایش مجوز شکار خارجیان یا ایجاد فضاهای شکار برای دنیاگردان نیز بیان نمود: محیط زیست، موضوع بسیار مهمی است که مردم ما توجه زیادی به آن دارند. توسعه دنیاگردی ایران بر مبنای موضوع شکار نیست، یعنی به دنبال این نیستیم که با برنامه هایی مانند شکار به دنبال جذب دنیاگرد باشیم، چرا که نه تنها آورده دنیاگردی بالایی ندارد، بلکه به محیط زیست نیز آسیب می رساند، سازمان محیط زیست بر اساس مقررات و ضوابطی که دارد سالانه تعدادی مجوز به ایرانیان یا غیرایرانیان برای شکار ارائه می دهد اما قطعاً محور کار ما این موضوع نخواهد بود.

دنیاگردی، اقتصاد سوم دنیا

مونسان در رابطه با تاثیر دنیاگردی بر اقتصاد دو کشور در شرایطی که ایران و روسیه هر دو تحت تحریم های ظالمانه ایالات متحده هستند، گفت: صنعت دنیاگردی امروزه اقتصاد سوم دنیا است و پیش بینی ها بر این بود که فرایند رو به رشد دنیاگردی شتابان ادامه پیدا کند که متاسفانه شرایط کرونا ایجاد شد، بسیاری از تحلیل گران تغییراتی را در اقتصادهای دیگر دنیا پیش بینی می کردند.

وی اضافه نمود: برای مثال هوشمندسازی با سرعت رو به جلو است بنابراین محتمل است صنعت بانکداری تغییرات چشمگیری داشته باشد یا صنعت بیمه بر اثر افزایش هوشمندسازی و کاهش ریسک ممکن است صندلی قبلی خود را از دست بدهد، اما همه پیش بینی ها بر این بود که صنعت دنیاگردی با سرعت رو به جلو می رود، یعنی به هر میزان که اقتصاد دنیای رشد می نماید و رفاه افزایش می یابد، گردش و سفر نیز افزایش پیدا می نماید، بنابراین هر چیز در دنیا که به سمت مجازی شدن پیش برود، دنیاگردی ملموس تر و فیزیکی تر می گردد این فرایند شاید امروزه با کرونا دچار رکود و توقف شده باشد، اما قطعاً افزایشی خواهد شد.

مونسان یادآور شد: موضوع دنیاگردی امری بسیار مهم در اقتصاد دنیای است و جی دی پی بالایی را تشکیل می دهد، دو کشور ایران و روسیه هر دو پر جمعیت و پر دنیاگرد هستند، قطعاً در شرایط فعلی که هر دو کشور در تحریم هستند دنیاگردی می تواند یک محرک عالی برای چرخش اقتصادی میان ایران و روسیه باشد و نقش مهمی در پویایی اقتصاد ایفا نماید؛ همچنین می تواند شغل های پایدار فراوانی را نیز به وجود بیاورد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 706

به "ویزا در سفرهای گروهی ایران و روسیه لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزا در سفرهای گروهی ایران و روسیه لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید