روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد

به گزارش درگ فایل، در زمانهای گذشته، برای باخبر شدن از حال و احوال کسی، باید پیام خود را با اسب به او می رساندیم و ممکن بود وقتی به دستش برسد که دیر شده باشد. به مرور زمان که دانش پیشرفت کرد، سرعت ارسال پیامها هم افزایش یافت. در این بین، سیستم پست راه اندازی شد تا مسائل افراد را کاهش داده و فاصله ها را کمرنگ سازد. با اینکه در دنیا امروز بخاطر پیشرفت تکنولوژی و اینترنت نقش اداره پست رنگ باخته، ولی هنوز هم کارایی دارد. به همین خاطر، روزی را در تقویم به نام روز دنیای پست نامگذاری کردند تا مردم دنیا به اهمیت آن پی ببرند. با ما در مقاله تاریخچه نامگذاری روز دنیای پست همراه شوید تا بدانید که روز دنیای پست چه روزی است.

روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد

فهرست مطالب

تاریخچه نامگذاری روز دنیای پستپست و تحولی بزرگ در دنیاکلام پایانی

تاریخچه نامگذاری روز دنیای پست

بین قرنهای 17 و 18 میلادی، انتقال بسته های پستی به وسیله قراردادهای دو جانبه بین کشورها صورت می گرفت. این شیوه در قرن 19 میلادی به علت توسعه تجارت و بازرگانی بین المللی چندان کارآمد نبود و ضرورت وجود خدمات پستی به شدت احساس می شد. در انگلستان، رولند هیل توانست سیستمی را راه اندازی کند که در آن، مخارج حمل مرسولات پستی باید از پیش پرداخت می شد. در 1863 میلادی و در ادامه پیگیری اصلاحات مونتگمری بلیر، رئیس اداره پست آمریکا کنفرانسی را با دعوت از 15 کشور اروپایی و آمریکایی در پاریس ترتیب داد. کشورهای شرکت نماینده در این کنفرانس اختیاراتشان بسیار محدود بود و بدلیل عدم وجود یک سازمان بین المللی پست، نتوانستند اصولی کلی و عمومی وضع نمایند.

هاینریش ون استفان، مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی توانست طرح اتحادیه دنیای پست را تنظیم کند. در 9 اکتبر 1874 براساس معاهده برن، اتحادیه عمومی پست تأسیس شد. اعضای این اتحادیه در طول سه سال افزایش یافته و به همین دلیل در 1878 میلادی عنوان اتحادیه عمومی پست به اتحادیه دنیای پست تغییر نام یافت. 9 اکتبر 1878، سالروز تأسیس اتحادیه دنیای پست هر سال گرامی داشته شده و برای مردم بعنوان تحولی وسیع قلمداد شد.

براساس مقاله روز دنیای پست چه روزی است باید بدانید که فعالیتهای پستی در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و حتی بعضی از مورخین، ایرانیان را مبتکر پست می دانند. در سال 1297، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل گردد و اداره آن را به امین الملک سپرد. پس از صدارت امیرکبیر، تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد شد، فعالیت پستی کشورهای استعمارگر تعطیل شد و پست ایران با روشی تازه که امیرکبیر ایجاد کرد، با سرعت کارهای پستی را انجام می داد. تاریخچه نامگذاری روز دنیای پست از قدمتی طولانی برخوردار هست.

پست و تحولی بزرگ در دنیا

ساختار و نظام سازمان پست از بخشهای زیر تشکیل شده که ما آن را برای شما توضیح می دهیم:

-کنگره که رکن اصلی اتحادیه دنیای پست بوده و هر چهار سال یکبار تمامی دولت های عضو در کنگره جمع می شوند.

-شورای اجرایی که متشکل از 40 کشور عضو بوده و سالی یکبار در مقر اتحادیه تشکیل جلسه می دهد. شورای اجرایی در زمان تشکیل کنگره مسئولیت نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارد.

-شورای بهره برداری پستی که از 40 دولت عضو تشکیل شده و سالی یکبار در برن تشکیل جلسه می دهد. این شورا همچنین مسائل فنی، مالی و تجاری مربوط به امور پستی را آنالیز می نماید.

-دفتر بین المللی که نزدیک به 250 کارمند از بیش 50 کشور در آن کار می نمایند. دفتر بین المللی بعنوان یک نهاد ارتباطی، اطلاعاتی، مشورتی و ارتقا دهنده همکاری های فنی بین ادارات پستی در اتحادیه عمل می نماید. این رکن نقش دبیرخانه اتحادیه را هم برعهده دارد.

اتحادیه دنیای پست وظایف مهمی از جمله انتشار پیغام دبیر کل اتحادیه و سخنرانی و مصاحبه با مقامات ارشد دولتی به وسیله رسانه های جمعی، انتشار مطالبی پیرامون اتحادیه پستی دنیای و شبکه گسترده پستی در مجلات پستی، بولتن های خبری، انتشار تمبرهای ویژه و پاکتهای مهر روز، فروش کارت پستال های ویژه، نصب پوسترها در دفاتر پستی، تجلیل از کارمندان پستی و اهدای جوایز ویژه به کارمندان برجسته، سازماندهی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و توزیع نمونه های تبلیغاتی از قبیل تی شرت، مدال، برچسب دارای شعار روز را برعهده دارد.

کلام پایانی

پست، دنیا را متحول کرد و باعث شد که فاصله ها کمرنگ شوند. مردم در سرتاسر دنیا بواسطه پست کنار هم نه از لحاظ جسمی، بلکه روحی قرار گرفته و پیغامها قبل از اینکه دیر گردد، به دست مخاطب می رسند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 678

به "روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی پست، روز تحولی تاریخی گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید