رکورد 60 ساله بارندگی در زابل شکسته شد

به گزارش درگ فایل، فعالیت سامانه بارشی مونسون در سیستان و بلوچستان تداوم دارد و این در حالی است که تا به امروز رکورد های بارندگی در شهر های مختلف استان شکسته شده است.

رکورد 60 ساله بارندگی در زابل شکسته شد

به گزارش تسنیم، فعالیت سامانه بارشی مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان تداوم دارد و این در حالی است که تا به امروز رکورد های بارندگی در شهر های مختلف استان شکسته شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان سیستان باراش های باران بی سابقه ای را در مرداد ماه سال جاری تجربه نموده، گفت: بارش ماهانه مردادماه شهرستان زهک که در یک دوره 28 ساله برابر با صفر بوده سال جاری در یک روز تابستانی به 33 میلیمتر رسید که این بارش روزانه مردادماهی، برابر با 70 درصد میانگین بارش سالانه این شهرستان است.

محسن حیدری اضافه کرد: در شهرستان زابل نیز که از سال 1356 تا به امروز بارندگی در مردادماه ثبت نشده بود، در یک روز تابستانی 1.5 میلیمتر بارندگی دریافت و رکورد شصت ساله خود را شکست. منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان اقلیمی کم بارش دارد و بیش از 90 درصد مساحت آن با خشکسالی روبرو است.

5000 سیل زده امدادرسانی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به پنج هزار و 200 آسیب دیده از سیلاب استان به وسیله امدادگران این جمعیت هلال احمر اطلاع داد و گفت: تا به امروز 152 روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شده که به وسیله یک هزار و 600 نیروی هلال احمر و نجاتگر در قالب 319 تیم عملیاتی به همراه 247 خودرو امدادرسانی شده اند.

علیرضا میربهاءالدین با اشاره به اینکه تا به امروز دو هزار و 195 نفر از آسیب دیدگان در چادر های هلال احمر اسکان داده شده اند، اضافه کرد: 392 دستگاه چادر امدادی، 102 دستگاه چادر مسافرتی، یک هزار و 70 تخته موکت، دو هزار و 424 تخته پتو، چهار هزار و 104 کیلوگرم نایلون، و اقلام خوراکی متعدد بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز 43 آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی به وسیله نجاتگران هلال احمر رهاسازی شدند و دو خودرو گرفتار نیز خدمات رهاسازی برای آنان انجام گرفته، گفت: در راستای امدادرسانی بهتر به آسیب دیدگان علاوه بر توزیع چادر های امدادی هفت اردوگاه با ظرفیت 85 خانوار در مکان های امن در سطح شهرستان زاهدان برپا شد. تلفن گویا 112 ندای امداد جمعیت هلال احمر 24 ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به آسیب دیدگان است.

3 محور مواصلاتی بلوچستان مسدود است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از بسته شدن محور های مواصلاتی دلگان- زهکلوت، دلگان- ایرانشهر و فنوج- کتیج- رمشک اطلاع داد و گفت: بارندگی ها علاوه بر وارد کردن خسارت 350 میلیارد تومانی به شبکه راه ها و ابنیه فنی آن موجب مسدود شدن تعدادی از راستا های ارتباطی شده که در این راستا نیرو های راهداری جنوب استان در قالب 50 اکیپ در حال خدمات رسانی شبانه روزی هستند.

جلال الدین قادری با تاکید بر اینکه شهروندان باید از انجام سفر های غیرضروری پرهیز نموده و درصورت ضرورت قبل از سفر به وسیله سامانه 141 مدیریت راه های استاناز آخرین شرایط راه ها آگاه شوند، گفت: بارندگی های سامانه مونسون علاوه بر وارد کردن خسارت های اقتصادی سنگین به شبکه راه های ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان جان یکی از راهداران پرتلاش این اداره کل را حین خدمت رسانی به مردم گرامی استان گرفت.

خسارت 2000 میلیارد تومانی سیل در بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بارندگی های اخیر مونسونی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف استان خسارت وارد نموده، گفت: بیشترین خسارت وارده در این مدت به شبکه راه و در حوزه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان بوده است.

علیرضا شهرکی با اشاره به اینکه از اول مرداد تا به امروز شاهد بارش شدید در منطقه ها مختلف استان بوده ایم که بیشترین آن با 127 میلیمتر در شهرستان تفتان گزارش شده، افزد: بعد از راه های ارتباطی بخش کشاورزی بیشترین خسارت را در متحمل شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1534

به "رکورد 60 ساله بارندگی در زابل شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد 60 ساله بارندگی در زابل شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید