سرکوب آماری بیشتر می گردد؟، تغییر از سازمان هدفمندی ها به مرکز آمار رسید

به گزارش درگ فایل، در حالی داریوش ابوحمزه، به عنوان سرپرست تازه مرکز آمار ایران انتخاب شده که نقدها به عملکرد او کم نیست و چند روزی هم می گردد که وبسایت مرکز آمار ایران از دسترس خارج شده است.

سرکوب آماری بیشتر می گردد؟، تغییر از سازمان هدفمندی ها به مرکز آمار رسید

به گزارش تجارت نیوز، جواد حسین زاده با حکم نو رئیس سازمان برنامه و بودجه از ریاست مرکز آمار ایران رفت و داریوش ابوحمزه که پیشتر اظهارات او در قامت معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره خط فقر خبرساز شده بود، جایگزین وی شد. در حالی که نقدها به کارنامه کاری حسین زاده فراوان است، حالا با توجه به عملکرد ابوحمزه نگرانی ها از بابت سرکوب آماری که در چند ماه اخیر به کرات مشاهده شده، افزایش یافته است.

ناگفته نماند که همین دیروز بود که خبری مبنی بر تغییر رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها به گوش رسید و حالا شاهد تصمیم مهم دیگری از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم. جدای از این موضوع، با وجود اینکه مرکز آمار ایران از سال 97 به عنوان مرجع اصلی اعلام دو شاخص مهم مالی یعنی تورم و رشد مالی شناخته می گردد، اما چند روزی است که سایت این مجموعه از دسترس خارج شده و علتی نیز برای این امر عنوان نشده است.

سرپرست نو مرکز آمار ایران کیست؟

امروز، رئیس سازمان برنامه و بودجه سرپرست نو مرکز آمار ایران را منصوب کرد. این در حالیست که روز گذشته رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها نیز در پی حکم داوود منظور این سازمان را ترک نموده بود.

بر اساس این گزارش، جواد حسین زاده در دهم تیر ماه 1398 با حکم محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به ریاست مرکز آمار ایران منصوب شده بود.

اخیرا نقدها به مرکز آمار ایران به علت تاخیر در انتشار گزارش های مرتبط با شاخص های مالی و در عین حال ناقص بودن داده های آماری، افزایش یافته بود.

حالا با حکم داوود منظور، داریوش ابوحمزه که بیشتر او را با عنوان معاون رفاه اجتماعی وزارت کار می شناسیم، به عنوان سرپرست مرکز آمار ایران انتخاب شده است. آنالیز در سایت های مالی نشان می دهد که ابوحمزه دانش آموخته اقتصاد دانشگاه تهران است و پیشتر معاون دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده است. البته آنگونه که یک کارشناس مالی به تجارت نیوز اطلاع داده، نقدها به عملکرد او در این سمت فراوان است. افزون بر این، دی ماه سال گذشته بود که اعلام خط فقر چهار میلیون تومانی به وسیله او واکنش های زیادی را در پی داشت.

ابوحمزه دو ماه قبل به عنوان معاون مالی سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود. بر اساس این گزارش، در زمان ریاست میرکاظمی بر سازمان برنامه و بودجه، دو معاونت مالی و بودجه به صورت مشترک و ذیل یک معاونت با حضور رحیم ممبینی اداره می شده، اما بعد از حضور منظور این دو تفکیک شدند.

بی اعتبارسازی آمار ها نتیجه انتخاب مدیران غیرمرتبط

در پی تغییر و تحولات روی داده در مرکز آمار ایران، نظر سهراب دل انگیزان- استاد دانشگاه را جویا شدیم. او گفت: بعد از مرحوم دکتر عادل آذر، افراد مطرح و موجهی به عنوان ریاست مرکز آمار ایران انتخاب نشدند. افراد ضعیف و بدون تجربه که از هیچ گونه کاریزما، سابقه مرتبط و شایستگی درخوری برخوردار نیستند، متاسفانه سازمان های استخوان دار و مهم کشور را به نابودی می کشاند.

این کارشناس مالی ادامه داد: در طول سالیان اخیر، دولت ها برای تحمیل نظرات خود به سازمان های مهم مالی و فراوری گزارش هایی منطبق با اهداف خود، دست به چنین گزینش هایی می زنند. برای مثال، آمار های مربوط به تورم، بیکاری و فراوری ناخالص ملی به وسیله دولت ها دستکاری می شوند، بنابراین افراد قوی و استخوان دار زیر بار این موضوع نمی روند، ولی افراد ضعیف با این انگیزه و هدف دولت ها همراهی می نمایند که متاسفانه بی اعتبارسازی آمار ها را در پی خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1697

به "سرکوب آماری بیشتر می گردد؟، تغییر از سازمان هدفمندی ها به مرکز آمار رسید" امتیاز دهید

2 کاربر به "سرکوب آماری بیشتر می گردد؟، تغییر از سازمان هدفمندی ها به مرکز آمار رسید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرکوب آماری بیشتر می گردد؟، تغییر از سازمان هدفمندی ها به مرکز آمار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید