شوک جمعیتی در راه است

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران، بنا بر اعلام ثبت احوال کشور در سه ماه پایانی 98 آمار تولدها نسبت به 97 با کاهش 37 هزار عددی روبرو شده است. ضمن این که طبق آن چه از شرایط کرونا و استرس های احتمالی از مراجعه های پزشکی زوجین برمی آید در سال99 نیز با کاهش جدی تر تولدها روبرو خواهیم بود.

شوک جمعیتی در راه است

ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور دیروز درباره میزان ولادت در سه ماه آخر سال 98 گفت: در سه ماه دی، بهمن و اسفند سال 98، 282 هزار و 777 تولد ثبت شده که این آمار در همین بازه زمانی در سال 97، 320 هزار و 341 نفر بوده است.

وی با اشاره به بیشترین میزان ولادت در استان های کشور گفت: بیشترین میزان ولادت در سه ماه آخر سال 98 به ترتیب در استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس بوده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور توضیح داد: کمترین میزان ولادت در همین مدت به ترتیب در استان های سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و خراسان جنوبی بوده است.

ترس زوجین

کاهش آمار تولد به ویژه در نیمه دوم سال 99 موضوعی است که از همین حالا بخش های مرتبط را نگران نموده است. تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره گفته است: اکنون خانواده ها نگران وضع حمل ایمن و مراکز ایمن هستند که مبادا در این میان مادر یا فرزند به این بیماری مبتلا شوند.

بنابراین بخشی از آمار فرزندآوری نیز به این علت کم می گردد. در شش ماه نخست سال جاری فرزندانی متولد می شوند که قبل از کرونا شکل گرفته اند و در این شرایط سخت متولد می شوند. بنابراین در شش ماه نخست سال کاهش زیادی در موالید رقم نمی خورد. این نگرانی مربوط به پس از شهریورماه است که قطعا آمار تولد به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

به گفته وی، اگر در این برهه زمانی چاره ای برای آن اندیشیده نگردد شاید آمار تولدها به یک سوم نیز در مقاطعی کاهش یابد. این مسئله مقوله ای به مراتب خطرناک تر از کاهش شیب افزایش یا کاهش جمعیت است زیرا کشور را با یک شوک جمعیتی روبرو می نماید.

منبع: خراسان نیوز

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 410

به "شوک جمعیتی در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک جمعیتی در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید