علائم تورم غده تیروئید

به گزارش درگ فایل، علائم تورم غده تیروئید بسته به بیماری که منجر به تحریک التهاب این غده می گردد، متفاوت می باشد.

علائم تورم غده تیروئید

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

علائم تورم غده تیروئید بسته به بیماری که منجر به تحریک التهاب این غده می شود، متفاوت می باشد.

بدن انسان دارای غده بزرگی بوده که هورمون ها و مواد شیمیایی مفیدی که در فرایندهای مختلف بدن مورد نیاز هستند، را آزاد می کند. تولید این هورمون حیاتی می باشد، چون فرایندهای مختلف بیولوژیکی را در بدن ما تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، غده تیروئید دو هورمون تیروکسین و تریودو تریونین را ترشح کرده که فرایندهای متابولیکی بدن ما را کنترل می کند. علاوه بر تنظیم متابولیسم، این هورمون های تیروئیدی به حفظ دمای بدن هم کمک می کنند. تورم غده تیروئید بیماری بوده که در آن اندازه غده تیروئیدی به صورت غیر طبیعی افزایش می یابد. این مشکل تیروئید می تواند سنتز هورمون های تیروکسین و تریودو تریونین را افزایش با کاهش دهد. این نوسانات موجود در سطوح تیروئید در خون می تواند طیف وسیعی از علائم را تحریک کند که این علائم در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

تورم غده تیروئید در کشورهای پیشرفته در درجه اول به اختلالات خود ایمنی مانند بیماری هاشمیتو و گریوز نسبت داده می شود. در هر دوی این مسائل تیروئیدی، سیستم ایمنی اقداماتی را انجام می دهد که در نهایت باعث آسیب به بافت های تیروئیدی می شود. با این حال، سرطان تیروئید می تواند این اندام غده ای به صورت غیر طبیعی بزرگ شده و باعث درد گلو می شود.

علائم تیروئید بزرگ شده

علائم این بیماری بسته به شرایطی که غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد، متنوع می باشد. در این جا، برخی از علائم تیروئید بزرگ که نشانه ای از وقوع بیماری خاص تیروئید می باشد را ذکر می کنیم.

بیماری هاشیموتو

در بیماری هاشیموتو، پاسخ سیستم ایمنی در برابر غده تیروئید این است که منجر به اختلال این غده می شود. به بیان ساده تر، سیستم ایمنی تاحدی به غده تیروئید آسیب رسانده که باعث تولید هورمون در قسمت عقب می شود. اختلال در غده تیروئید باعث می شود که تولید هورمون های تیروئیدی به شدت مشکل شود. بنابراین، می توان گفت که عواقب بیماری هاشیموتو، کم کاری تیروئید می باشد. در این جا علائم بیماری هاشیموتو همانند علائم بیماری کم کاری تیروئید می باشد. این علائم در زیر ذکر شده است:

خستگی بیش از حد، حساسیت به سرما، حرکات نادر در روده، گرفتگی غضلات و ضعف عضلانی، افزایش وزن، تورم پا، سطوح بالای کلسترول، احساس خواب آلودگی بیش از حد، سفت شدن و تورم مفاصل به ویژه در دست ها و زانو، میگرن، خونریزی بالای غیر طبیعی در دوران قاعدگی.

در صورت عدم درمان، علائم کم کاری تیروئید مرتبط با بیماری هاشیموتو تشدید خواهد شد. بنابراین، علائم کم کاری شدید تیروئید شامل کاهش ضربان قلب، چشمان پف کرده و حتی کاهش توانایی قلب در پمپاژ کافی خون می باشد. این شرایط اشاره به نارسایی قلبی داشته و ممکن است در پی کاهش دمای بدن رخ دهد. کم کاری مزمن غیر طبیعی تیروئید می تواند منجر به اختلال عملکرد مغز شود که این شرایط معمولا اشاره به اغماء دارد. علاوه بر این، سطوح پایین تیروئید برای دوره های طولانی مدت می تواند اثرات جانبی بر قلب داشته باشد. این شرایط ممکن است منجر به تحریک مسائل نارسایی قلبی شده و باعث بزرگ شدن قلب و حتی احتباس مایعات در ریه شده و از این رو منجر به تحریک مسائل تنفسی می شود.

بیماری گریوز

بیماری گریوز یکی دیگر از انواع اختلالات خود ایمنی بوده، اما در این مورد تاثیر سیستم ایمنی دقیقا مخالف با تاثیر آن در بیماری هاشیموتو می باشد. این امر به این دلیل است که غده تیروئید تحت تاثیر سیستم ایمنی بیش از حد فعال شده و منجر به بروز پرکاری تیروئید می شود. فعالیت بیش از حد غده تیروئید مقادیر اضافی هورمون را تولید کرده و علائم مرتبط با این عارضه به شرح زیر می باشد:

خستگی، اسهال، عدم تحمل گرما، کاهش نامشخص وزن، شکننده شدن موها، ضربان قلب غیر طبیعی، مسائل خواب، قاعدگی نامنظم، تعرق بیش از حد، قرمز شدن پوست.

سرطان تیروئید

در مراحل اولیه توسعه این بیماری، ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشد. با این حال، پس از مدتی علائم بیماری ممکن است به سرعت ظاهر شود. رشد سرطانی غده تیروئید ممکن است بیمار را به شکل های زیر آزار دهد:

مشکل در تنفس و یا بلع غذا، تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، گلو درد، خشونت و گرفتگی صدا، بزرگ شدن موضعی در بخش جلویی گردن.

در صورتی که هر کدام از این مسائل رخ دهد، و به صورت مداوم باعث بروز آسیب در بدن شود، قبل از این که این علائم تشدید یابد، بلافاصله باید با پزشک مشورت کرد. پزشک در درجه اول یک معاینه پزشکی به منظور بررسی وجود هر گونه تورم در ناحیه گردن انجام می دهد. این کار ممکن است در پی آزمایشات تیروئید صورت گیرد که در آن نمونه خون به منظور ارزیابی سطوح هورمون تحریک کننده تیروئید در خون گرفته می شود. سطوح هورمون تحریک کننده تیروئید زمانی که بالای نقطه نرمال باشد، پرکاری تیروئید نامیده شده، در حالی که زیر سطح نرمال باشد، نشانه کم کاری تیروئید می باشد. یک بیوپسی، روشی که شامل گرفتن بخش کوچکی از بافت تیروئیدی با استفاده از سوزن به منظور بررسی رشد سرطان است، هم ممکن است جهت مشخص دلایل بروز سرطان تیروئید انجام شود. بر اساس نتایج، داروهایی جهت تسکین علائم سرطان تیروئید تجویز می شود. باید اشاره کرد که کمبود ید که در کشورهای توسعه نیافته معمول است، هم می تواند باعث بزرگ شدن تیروئید شده و علائم مرتبط با آن مشابه با علائم شرح داده شده در بالا می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1266

به "علائم تورم غده تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم تورم غده تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید