عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران

به گزارش درگ فایل، عمارت مسعودیه، همطراز کاخ های تهران؛ فقط تیتر یک مقاله نیست بلکه ادعای بسیاری از گردشگرانی است که برای بازدید از این مجموعه آمده اند.

عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران

گشت و گذار در گوشه گوشه تاریخ سرزمین مان ایران، همواره و همواره جذاب بوده و خواهد بود. نمی گردد روزی را در یک مکان تاریخی بگذرانیم اما از زیبایی ها و نشانه های آن به بخشی از آداب و رسوم زمانه اش پی نبریم. بیایید قرار بگذاریم هر هفته به تکه ای از دوران زندگی پیشینیان رجوع کنیم تا ارزش افزوده بناهای تاریخی مان (که آشنایی با سرگذشت این دیار است) در جیب خودمان برود. صفحه گردشگری در تاریخ گردی امروز به مکانی دیدنی و زیبا، عمارت مسعودیه سر زده و از شما دعوت می نماید تا با خبرنگاران همراه شوید.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران؛ فقط تیتری برای یک مطلب نیست بلکه ادعای بسیاری از گردشگرانی است که از این بنا بازدید نموده اند. همچنین بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، این عمارت یکی از پر باز دید ترین بناها در شهر تهران است.

با اینکه بعد از کاخ هایی چون کاخ سفید مجموعه سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ گلستان و… عمارت ها در درجه دوم جاذبه های توریستی حساب می شوند اما عمارت مجلل مسعودیه تهران از نظر جذابیت برای مخاطبان با این کاخ ها برابری می نماید. همچنین اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در گوشه ای از این عمارت ایجاد شده است.

پیشنهاد مطالعه: می توانید برای تاریخ گردی در خبرنگاران مطالب برویم بر در شمس العماره و خانه فاموری را هم مطالعه کنید.

تاریخچه عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه تهران به دستور مسعود میرزا ساخته شد. فرزند ناصر الدین شاه که برادر ناتنیِ مظفر الدین شاه قاجار بود. در باغ نظامیه به مساحت چهار هزار متر مربع در سال 1377 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از سال 1295 هجری قمری نه فقط شاهد وقایع مهمی از تاریخ تهران بوده است بلکه امروزه به عنوان یکی از جاذبه های مهم و زیبای پایتخت شناخته می گردد.

حیاط های متعددی چون حیاط مشیریه، حیاط سید جوادی و ساختمان آن، حیاط خلوت و عمارتِ آن، در این بنا گنجانده شده است که با رنگ ها و نورپردازی های امروزی که در آن ها انجام می گردد، حتی بسیار زیبا تر از آنچه هستند دیده می شوند.

با اینکه عمارت مسعودیه شامل قسمت های بیرونی و اندرونی بوده است، اما امروزه از اندرونی آن چیزی باقی نمانده، ولی همان طور که ذکر شد در زمین پهناور آن هفت عمارت به چشم می خورد که از طریق حیاط هایی مانند عمارت دیوان خان، عمارت مشیری، عمارت سفره خانه و حوض خانه و …به یکدیگر متصل شده اند.

پیشنهاد مطالعه: خوب است برای شناختن سایر بناهای زیبای قاجاری مطالب خانه های قدیمی تهران ، کافه گردی و تهران قدیم را بگردیم را هم مطالعه کنید.

مسعودیه بنایی کهن

بنای مسعودیه را به دو بخش شرقی و غربی از طریق دیواری مشبک تقسیم نموده اند. اما مجموعه ای که امروز ما شاهد آن هستیم فقط نیمه غربی این عمارت است. با کتیبه ها و سردر های بسیار زیبا. جالب است بدانید با آنکه تاریخ ساخت این عمارت را 1295 هجری قمری اعلام نموده اند اما تاریخِ درج شده روی بعضی از این کتیبه ها 1290 هجری است. با این حال کتیبه های سر در اصلی، دیوان خان و دیوان شرقی عمارت مشیر الدوله ، همان تاریخ ساخت عمارت یعنی 1295 هجری را نشان می دهد.

در قسمت های باز سازی شده این مجموعه در سال های اخیر نمایشگاهی از عکس های قدیمی و تاریخی و همچنین موزه آثار باستانی و فروشگاه صنایع دستی برای خرید بازدید نمایندگان بر پا شده است. به علاوه در شهریور 1390 برای برگزاری مراسم جشن خانه سینما از این عمارت استفاده شد.

کافه مسعودیه

این خیلی تعجب آور نیست که گوشه ای از این عمارت، رابه ساخت مکانی برای پذیرایی از بازدید نمایندگان اختصاص داده بودند تا میهمانان بتوانند دمی با دوستان و همراهان خود بیارامند، و با دریافت عکس هایی، خاطره شیرین گردش خود در این مکان فرح بخش و پر از زیبایی های چشم نواز را ثبت نمایند. اما امروزه دیگر این کافه سر جایش نیست و اثری از آن نخواهید دید.

چطور به عمارت مسعودیه برویم؟

دسترسی اول: دسترسی به این مجموعه، چه شما ساکن تهران باشید و یا میهمانی از سایر شهر ها، به راحتی میسر است. می توانید از خطوط مترو شهری بهره ببرید. به این ترتیب که از هر جایی که بیایید ایستگاه مترو بهارستان پیاده شده و پس از خروج به سمت خیابان اکباتان قدم بزنید. کمی بعد به ورودی اصلیِ عمارت می رسید.

دسترسی دوم: ورودی فرعی عمارت نیز در خیابان ملت واقع شده است. می توانید ایستگاه متروی ملت پیاده شده و در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان بروید تا به ورودی رسیده و با پرداخت اندک مبلغی، داخل مجموعه شوید.

حرف آخر

پاک کردن خاطرات بسیار سخت، اما به وجود آوردن خاطرات شیرین، بسیار ساده است. با گشت و گذاری شاید معمولی حتی، در یک عصر زمستانه در حالی که لیوانی نوشیدنی گرم در دست دارید و برای رسیدن به مقصد گردشگری خود در خیابان قدم می زنید، می توانید خاطره این لحظات را برای همواره در ذهن خود ثبت کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 155

به "عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت مسعودیه، هم طراز کاخ های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید