مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افتتاح شد

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدرضامنظم مسئول دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: مالکیت معنوی در زنجیره نوآوری بسیار مهم است و وزارت بهداشت با راه اندازی مرکز مالکیت معنوی نشان داد برای این حوزه اهمیت ویژه ای قائل است و آمادگی دارد نقش خود را در کشور ایفا نماید.

مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افتتاح شد

وی با بیان اینکه ماموریت های این مرکز در 4 محور تعریف شده است، اضافه نمود: اولین ماموریت انجام تحقیقات است. ما در بسیاری از حوزه های مالکیت فکری نقص ها و کمبودهایی داریم، ضمن آنکه بسیاری از فراوریات کشور با قوانین و مقررات منطبق نیستند و از سوی دیگر در بسیاری از موارد آیین نامه های خاصی وجود ندارد.

منظم توسعه کمی و کیفی پتنت های داخلی و خارجی را دومین ماموریت این مرکز مطرح نمود و گفت: از دو جنبه کمی و کیفی این مسئله را مد نظر داریم. در حوزه کمی ثبت پتنت ها اقداماتی اجرا شده است که باید ادامه و توسعه یابد، ولی در بعد کیفی اقدامات فرهنگی، آموزشی، ظرفیت سازی و توانمندسازی احتیاج است که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برنامه مدونی تدوین شده و به تصویب رسیده است، بر این اساس ما در زمینه توانمندسازی صاحبان فناوری باید نقش آفرینی کنیم.

وی ارائه مشاوره در حوزه توسعه فناوری های سلامت و کیفی سازی پتنت ها را از دیگر اقدامات مرکز مالکیت فکری فناوری های سلامت مطرح نمود و یادآور شد: کیفی سازی پتنت ها در تجاری سازی آنها و ورود به بازار مشهود خواهد شد که در این راستا احتیاج داریم تا با بازار و صنعت تعامل داشته باشیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، رصد شرایط دارایی های فکری را از دیگر ماموریت های این مرکز نام برد و گفت: ما در کشور احتیاج داریم تعداد پتنت ها و تعداد تجاری سازی آنها رصد گردد و بدانیم که چه تعداد از پتنت ها برای تجاری سازی احتیاج به حمایت دارند که احتیاج به راه اندازی سامانه ای در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر می توان از سامانه علم سنجی برای این امر استفاده کرد، گفت: ضروری است تا 2 ماه آینده ستونی در این سامانه در زمینه رصد پتنت های اعضای هیات علمی و دانشجویان اضافه گردد تا از این فناوران در حوزه تجاری سازی حمایت گردد.

منظم تجاری سازی را از دیگر ماموریت های این مرکز دانست و شرح داد: پتنت های ایجاد شده برای ورود به بازار باید مورد شناسایی، ارزش گذاری قرار گیرند تا آنهایی که قابلیت سرمایه گذاری دارند یا برای دریافت مجوز و تسهیلات راهنمایی و حمایت شوند و گروه دیگر به دفاتر انتقال فناوری یا همان TTO ها معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز در حال حاضر زیر نظر وزارت بهداشت است، از خصوصی سازی آن تا 5 سال آینده اطلاع داد.

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم در افتتاحیه مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ماموریت های چهارگانه این مرکز با تاکید بر اینکه این ماموریت ها از احتیاجهای کشور است، اضافه نمود: بر اساس تجارب دانشگاه و ستاد وزارت بهداشت، شاهد بودم که وقتی اختراعی در دانشگاه ها فراوری می گردد، برای ارزشگذاری، اختراعات به دفتر توسعه پژوهش ارجاع داده می گردد که احتیاج است این امر در حوزه تحقیقات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش گذاری اختراعات احتیاجمند ساختار منسجم تری است، مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت را مرجعی در این زمینه دانست که می تواند جوابگوی سوالات حقوقی و تجاری سازی فناوران باشد.

نجفی با اشاره به چالش های فناوران دانشگاهی در ارزش گذاری فناوری های فراوری شده، اعلام نمود: در حوزه تجاری سازی فناوری یکی از توقعات ما از این مرکز تسهیل سازی است، ضمن آنکه در زمینه سیاستگذاری حوزه علوم پزشکی احتیاج به کار بیشتری است، به گونه ای که معتقدم فناوری های حوزه سلامت یک حوزه بکر است و احتیاج به تعامل میان بازیگران این عرصه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به ارزشیابی و رتبه بندی دانشگاه ها گفت: آنچه که تا به امروز اجرا شده رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس شمارش مقالات بوده است، ولی در امسال در رتبه بندی محور فناوری هم گنجانده شده است که این امر تحول بزرگی است و جا به جایی رتبه دانشگاه ها را در پی خواهد داشت.

نجفی تاکید نمود: از زمانی که با آنالیز فناوری فراوری شده، رتبه های سوم دانشگاه ها به رتبه هشتم رسیدند، معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه ها در پی کسب موقعیت بالاتر در این زمینه هستند.

وی در سرانجام ضرب الاجل سه ماهه برای تدوین نقشه راه و ایجاد شاخص های مالکیت فکری در سامانه علم سنجی برای این مرکز مشخص کرد.

دکتر میترا امین لو مشاور سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت بهداشت خصوصی سازی این مرکز را از اقدامات شایسته در زمینه تجاری سازی و مالکیت فکری محصولات فناورانه دانست و ادامه داد: بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی چابک تر است و می توان با نهادهای فعال در این زمینه مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کانون ثبت پتنت تعامل بهتری برای حمایت از فناوران برقرار کرد.

وی اضافه نمود: ما در کوشش هستیم که در این مرکز فناوری های احصاء نشده و با قابلیت تجاری سازی را شناسایی کنیم تا صاحبان این فناوری را در ثبت اختراع و تجاری سازی آنها حمایت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1274

به "مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید