ورم مفاصل یا آرتریت

به گزارش درگ فایل، آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتریت درد و خشکی مفاصل است که به طور معمول با بالا رفتن سن بدتر شوند. دو نوع از رایج ترین آرتریت استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید است.

ورم مفاصل یا آرتریت

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتریت درد و خشکی مفاصل است که به طور معمول با بالا رفتن سن بدتر شوند. دو نوع از رایج ترین آرتریت استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید است.

استئو آرتریت معمولا به وسیله استهلاک و فرسودگی عادی ایجاد می شود، در حالی که آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است. انواع دیگر آرتروز می تواند به وسیله کریستالهای اوریک اسید، عفونت و یا حتی بیماری های زمینه ای از قبیل پسوریازیس و یا لوپوس ایجاد شود.

درمان بسته به نوع آرتریت فرق دارد. هدف اصلی از درمان آرتروز کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی است.

شایع ترین علایم و نشانه های آرتروز گرفتار شدن مفاصل است. بسته به نوع آرتریت (ورم مفاصل شما) علائم و نشانه های شما ممکن است شامل:

درد

سفتی

تورم

قرمزی

کاهش محدوده حرکت باشد

دو نوع اصلی از ورم مفاصل - استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید - به روش های مختلف.به مفاصل آسیب می رسانند

استئو آرتروز

رایج ترین نوع از ورم مفاصل، استئو آرتروز شامل آسیب ساییدگی و پارگی غضروف مفصل پوشش سخت و صاف انتهای استخوان است. آسیب به مقدار کافی می تواند نتیجه ساییدگی به طور مستقیم استخوانباشد، که باعث درد و محدودیت حرکت شده است منجر شود.

این ساییدگی و پارگی می تواند پس از چندین سال اتفاق افتاده، و یا به وسیله یک مصدومیت مفصل یا عفونت شتاب یابد.

آرتریت روماتوئید

در روماتوئید ارتریت، سیستم ایمنی بدن به دیواره کپسول مفصلی حمله می کند، غشاء سختی که تمام قسمت های مفصل را محصورنموده. این پوشش که به اسم غشاء سینوویال شناخته شده، ملتهب و متورم می شود. فرایند بیماری می تواند در نهایت موجب از بین بردن غضروف و استخوان مفصل شود.

عوامل خطر در ابتلا به آرتروز عبارتند از:

سابقه خانوادگی: بعضی از انواع آرتریت در خانواده ادامه می یابد، بنابراین شما ممکن است احتمال ابتلا بیشتری به آرتریت داشته باشید اگر پدر و مادر و یا خواهر و برادر شما این اختلال را دارند

ژن های شما می تواند شما را بیشتر در معرض عوامل محیطی که ممکن است آغازگر آرتریت باشد قرار دهد.

سن : خطر ابتلا به بسیاری از انواع آرتروز از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و نقرس با سن افزایش می یابد.

جنس شما: زنان بیش از مردان به مستعد آرتریت روماتوئید هستند، در حالی که بسیاری از افرادی که به نقرس مبتلا می شوند مردان می باشند.

آسیب قبلی مفصل: افرادی که مفصل مجروح شده دارند، شاید زمانی که ورزش می نمایند ، به احتمال زیاد در نهایت همان مفصل دچار التهاب شود.

چاقی. حمل وزن اضافی برمفاصل فشار می آورد، به خصوص زانوها، لگن و ستون فقرات. افراد چاق در معرض خطر بالاتر ابتلا به ورم مفاصل هستند.

آرتریت شدید، به خصوص اگر بر دست و یا بازوی شما اثر کند می تواند برای شما در مراقبت از وظایف روزانه مشکل ایجاد نماید. آرتروز مفاصل تحمل نماینده وزن می تواند از راحت راه رفتن و یا صاف نشستن شما جلوگیری کند. در بعضی از موارد، مفاصل ممکن است پیچ خورده و تغییر شکل یابد.

زمانی که شما ا برای اولین بار علائم خود را با دکتر خانوادگی مطرح می کنید ، او ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک روماتولوژیست ارجاع نماید یک دکتر که متخصص در درمان مسائل مفصلی است.

شما چه می توانید انجام دهید

از آنجا که قرار دیدار می تواند کوتاه باشد، از پیش برنامه ریزی کنید و یک فهرست بنویسید که شامل:

توضیح مفصلی از نشانه های شما

اطلاعاتی از مسائل طبی که در گذشته داشته اید.

اطلاعاتی از مسائل طبی پدر و مادر و یا خواهر و برادر خود

همه داروها و مکمل های غذایی که دریافت می کنید

سوالاتی که می خواهید از دکتر خود بپرسید

از دکتر خود چه چیزی را انتظاردارید

دکتر شما ممکن است بعضی از سوالات زیر را بپرسید:

علائم از چه زمانی آغاز شد؟

آیا فعالیت درد را بهتر یا بدتر می کند؟

آیا درد فقط در یک مفصل یا بسیاری از مفاصل است؟

آیا شما یک سابقه خانوادگی از درد مفاصل دارید؟

در معاینه فیزیکی، دکتر مفاصل شما را برای تورم، قرمزی و گرمی کنترل می کند. او هم می خواهد تا ببینید که شما چگونه به خوبی می توانید مفاصل خود را حرکت دهید. بسته به نوع ورم مفاصل مشکوک، دکتر شما ممکن است بعضی از تست های زیر را پیشنهاد دهد.

تست های آزمایشگاهی

تجزیه و تحلیل انواع مختلف مایعات بدن می تواند یاری نماید به معین دقیق نوع ورم مفاصل که ممکن است شما داشته باشید. مایعاتی که معمولا مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد شامل خون، ادرار و مایع مفصلی است. برای به دست آوردن یک نمونه از مایع مفصلی شما، دکتر شما محل را پاک و بی حس می کند قبل از فرو کردن یک سوزن در فضای مفصلی تا قسمتی از مایع را برداشت نماید (مکش).

تصویربرداری

این نوع از آزمون می تواند مسائلی را در مفاصل شما که ممکن است علت علائم باشد را تعیین نماید. مثالها عبارتند از:

اشعه ایکس: استفاده از سطوح پایین اشعه برای تجسم استخوان، اشعه ایکس می تواند از دست دادن غضروف، آسیب استخوان را نشان می دهد. اشعه ایکس ممکن است آغاز آسیب مفاصل را آشکار نکند ، اما عکس های رایولوژی اغلب برای ردیابی پیشرفت بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

توموگرافی کامپیوتری (CT) : اسکنر CT با اشعه X از زوایای مختلف تعدادی عکس گرفته وبا ترکیب اطلاعات نمایش مقطعی از ساختار داخلی را ایجاد می کند. سی تی می تواند استخوان و بافت نرم اطراف آن هر دو را تجسم نماید .

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): ترکیبی از امواج رادیویی با یک میدان مغناطیسی قوی، MRI می تواند تصاویر را به صورت مقطعی با جزئیات بیشتر از بافت های نرم مانند غضروف، تاندون ها و لیگامان فراوری کند.

سونوگرافی: این تکنولوژی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به تصویر بافت نرم، غضروف و ساختار مایع مانند بورسا را به تصویر می کشد. سونوگرافی برای راهنمای قرار دادن سوزن برای آسپیراسیون مفصل و تزریق هم استفاده می شود.

آرتروسکوپی

در بعضی از موارد دکتر شما ممکن است برای تماشا آسیب در مفصل یک لوله کوچک انعطاف پذیر به نام آرتروسکوپ را به وسیله یک برش در نزدیکی مفصل در آن قرار دهد. آرتروسکوپ تصاویری از داخل مفصل به یک صفحه نمایش تصویری انتقال می دهد.

درمان آرتروز بر کاهش علائم و بهبود عملکرد مفاصل متمرکز است. شما ممکن است قبل از اینکه معین شود برترین راه چاره برای شما چیست احتیاج به چند درمان های مختلف، و یا ترکیبی از درمان ها داشته باشید،

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1263

به "ورم مفاصل یا آرتریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورم مفاصل یا آرتریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید