8 روش برای درمان پاهای توت فرنگی و برطرف نقاط سیاه روی پوست

به گزارش درگ فایل، اصطلاح پاهای توت فرنگی به نقاط تیره رنگی گفته می گردد که بعد از اپیلاسیون یا تراشیدن موهای پا ظاهر می شوند و به دانه های روی توت فرنگی شباهت دارند. این برجستگی های کوچک قرمز یا سیاه رنگ، منافذ پوست و فولیکول های مو هستند که با آلودگی، باکتری یا روغن مسدود شده اند. خوشبختانه، این عارضه جدی و خطرناک نیست و به راحتی با راهکارهای خانگی رفع می گردد. اما از نظر ظاهری ممکن است ناخوشایند باشد یا باعث خجالت شما گردد. در این مقاله از خبرنگاران مگ، شایع ترین علل پاهای توت فرنگی و راه های درمان آن را شرح می دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

8 روش برای درمان پاهای توت فرنگی و برطرف نقاط سیاه روی پوست

دلایل ایجاد پاهای توت فرنگی

بیشتر مردم بعد از اپیلاسیون یا تراشیدن موها با این مشکل روبرو می شوند، اما پاهای توت فرنگی ممکن است به دلیل یک بیماری پوستی یا عفونت زمینه ای هم رخ دهند. شایع ترین دلایل این عارضه عبارتند از:

1. انسداد منافذ پوست

مسدود شدن منافذ یا فولیکول های مو دلیل اصلی پاهای توت فرنگی است. منافذ پوست سوراخ های کوچکی هستند که روغن و عرق آزاد می نمایند و باعث خنک شدن بدن می شوند. گاهی اوقات، این منافذ با باکتری ها، سلول های پوستی مرده یا آلودگی مسدود می شوند و روغن درون آن ها به دام می افتد. بعد از تراشیدن یا اپیلاسیون موهای پا، این روغن در معرض هوا قرار می گیرد، با اکسیژن ترکیب می گردد و روی پوست نقاط سیاه ایجاد می نماید.

کسانی که موهای ضخیم یا منافذ بزرگ دارند، بیشتر از دیگران در اثر مسدود شدن منافذ با مشکل پاهای توت فرنگی روبه رو می شوند. بعلاوه داشتن پوست روشن باعث می گردد منافذ مسدود شده بیشتر به چشم بیایند.

2. تراشیدن موها

استفاده از تیغ کهنه یا کند و بعلاوه تراشیدن موها بدون استفاده از کرم یا ژل اصلاح، به پوست آسیب می زند و به ایجاد نقاط تیره رنگ روی آن منجر می گردد. این کار بعلاوه می تواند موی زیرپوستی ایجاد کند که ظاهر آن شبیه پاهای توت فرنگی است.

3. فولیکولیتیس

فولیکولیتیس زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو ملتهب و عفونی می شوند. این عارضه معمولا به صورت برجستگی های قرمز رنگی ظاهر می گردد که می توانند تیره شوند و پاهای توت فرنگی را ایجاد نمایند. آسیب دیدگی فولیکول مو به دلیل اپیلاسیون یا پوشیدن لباس تنگ باعث فولیکولیتیس می گردد. ورزش کردن یا استفاده از جکوزی هم ممکن است به فولیکولیتیس منجر گردد. چون زمانی که پوست خیس است یا عرق می نماید، مستعد آسیب دیدگی است.

4. خشکی بیش از حد پوست

پوست خشک نمی تواند به تنهایی باعث ایجاد پاهای توت فرنگی گردد، اما در بروز آن نقش دارد. پوست خشک حساس است و به همین خاطر ممکن است استفاده از تیغ باعث آسیب آن گردد. علاوه بر این، خشکی پوست باعث می گردد نقاط تیره روی آن نمایان تر شوند.

5. کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس (Keratosis Pilaris) یا عارضه پوست مرغی، یک بیماری پوستی خوش خیم و ژنتیکی است که باعث می گردد برجستگی های کوچک قرمز رنگ سطح پوست را بپوشانند. این بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های مرده پوست و پروتئینی به نام کراتین فولیکول های مو را مسدود می نمایند.

کراتوز پیلاریس معمولا در قسمت بالای بازو و ران ظاهر می گردد. هنگامی که ران به وسیله این برجستگی های قرمز رنگ پوشیده می گردد، شبیه پوست توت فرنگی به نظر می رسد.

درمان پاهای توت فرنگی

راه حلهای زیر به درمان این عارضه و پیشگیری از بروز آن یاری می نمایند:

1. تعویض منظم تیغ

اگر از عارضه پاهای توت فرنگی رنج می برید، اولین کاری که باید انجام دهید تعویض تیغ است. استفاده از تیغ تازه به جلوگیری از عود مجدد این مشکل یاری می نماید. تیغ خود را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید تا باکتری ها نتوانند روی آن رشد نمایند.

2. استفاده از کرم یا ژل اصلاح مرطوب نماینده

بهتر است موها را در حین دوش گرفتن یا بعد از آن بتراشید، چون پوست نرم شده است و روغن اضافی یا پوست مرده روی پاها وجود ندارد. علاو بر این، توصیه می گردد از کرم یا ژل اصلاح مرطوب نماینده بهره ببرید تا از تحریک پوست جلوگیری گردد. در پی محصولاتی باشید که برای پوست های حساس طراحی شده اند. از محصولاتی که حاوی رنگ یا عطر هستند، استفاده نکنید.

3. لایه برداری منظم پوست

لایه برداری سلول های مرده پوست را از بین می برد و مانع مسدود شدن منافذ و فولیکول های مو می گردد. برای لایه برداری پوست از لیف یا اسکراب ملایم بهره ببرید و بعد از آن روی پوست مرطوب نماینده بزنید.

علاوه بر محصولات آماده، می توانید از مخلوط جوش شیرین و آب هم به عنوان اسکراب بهره ببرید. شواهد علمی درباره اثربخشی جوش شیرین وجود ندارد، اما تصور می گردد که این ماده خواص ضد التهابی دارد و می تواند پوست را لایه برداری کند.

4. استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردارهایی مانند اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک سلول های مرده را در سطح پوست حل می نمایند و آن ها را پس از شست وشو با آب از بین می برند. این محصولات پوست را نسبت به نور آفتاب حساس تر می نمایند. بنابراین، اگر از منزل بیرون می روید، حتما از کرم ضدآفتاب بهره ببرید.

5. مرطوب نگه داشتن پوست

پوست خود را مرتب مرطوب کنید تا از خشکی و تحریک آن جلوگیری گردد. بعد از دوش گرفتن از یک مرطوب نماینده ملایم بهره ببرید، به خصوص اگر به تازگی موهای خود را تراشیده اید. این کار به حفظ رطوبت یاری می نماید.

6. استفاده از اپیلاتور

از آنجا که اپیلاسیون یا تراشیدن موها می تواند به فولیکولیتیس منجر گردد، اپیلاتور برای کسانی که مستعد ابتلا به پاهای توت فرنگی هستند گزینه مناسبی است. این دستگاه الکتریکی موها را از ریشه بیرون می کشد و آسیب زیادی به پوست وارد نمی نماید. با این حال، در هنگام استفاده از آن باید انتظار کمی درد را داشته باشید. خوشبختانه، درد ناشی از اپیلاتور قابل تحمل است و فقط هر 2 تا سه هفته یک بار باید از آن بهره ببرید.

7. استفاده از روش های حذف دائمی مو

اگر از اپیلاسیون یا تراشیدن مداوم موها خسته شده اید، گزینه های زیر برای شما مناسب هستند:

  • لیزردرمانی: لیزردرمانی یک راه حل تخصصی و طولانی مدت برای از بین بردن موهای زائد است. این روش معمولا طی 2 تا 6 جلسه انجام می گردد و ممکن است با عوارضی مثل سوختگی و تغییر رنگ پوست همراه باشد.
  • الکترولیز: در الکترولیز از جریان الکتریکی ضعیف برای از بین بردن موها استفاده می گردد. این روش هم طی چند جلسه انجام می گردد، اما معمولا عارضه جانبی ندارد.

8. درمان های پزشکی

در برخی موارد، پاهای توت فرنگی به دلیل یک بیماری پوستی زمینه ای ایجاد می شوند. پزشک از آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها برای درمان عفونت های باکتریایی یا قارچی استفاده می نماید.

زمان مراجعه به پزشک

عارضه پاهای توت فرنگی خطرناک نیست و معمولا با روش های خانگی درمان می گردد. اما اگر احساس درد یا خارش می کنید یا نگران ظاهر پوست خود هستید، به پزشک مراجعه کنید. متخصص پوست با معاینه بدنی، آنالیز تاریخچه پزشکی و در صورت لزوم نمونه برداری از پوست می تواند دلیل مشکل شما را تشخیص دهد.

کلام پایانی

در بیشتر موارد، می توانید پاهای توت فرنگی را با درمان های خانگی کنترل کنید. با این حال، کسانی که موهای تیره یا ضخیم ، منافذ بزرگ یا پوست تیره دارند، ممکن است به راه حلهای تهاجمی تری احتیاج داشته باشند. اگر مشکوک هستید که بیماری یا عفونت دیگری باعث ایجاد این مشکل شده است، با متخصص پوست صحبت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: verywellhealth, health.clevelandclinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1712

به "8 روش برای درمان پاهای توت فرنگی و برطرف نقاط سیاه روی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 روش برای درمان پاهای توت فرنگی و برطرف نقاط سیاه روی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید