پیروکسیکام Piroxicam

به گزارش درگ فایل، این دارو برای تسکین و کاهش اندازه درد، التهاب و خشکی مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً در درمان بیماری های استخوانی مفاصل و رماتیسمی از آن استفاده می گردد.

پیروکسیکام Piroxicam

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Pirozip, Feldene, Brexidol

دسته دارویی : داروی ضد التهاب و داروی بیماری نقرس

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای تسکین و کاهش مقدار درد، التهاب و خشکی مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنً در درمان بیماری های استخوانی مفاصل و رماتیسمی از آن استفاده می شود.

علاوه براین در درمان بیماری نقرس، هم مؤثر است. گاهی اوقات از این دارو برای تسکین دردهای ناشی ازجراحت و زخم در هنگام وزن و یا دردهای پس از عمل جراحی استفاده می نمایند.

اشکال دارو : قرص، کپسول، آمپول، شیاف، ژل

زمان مصرف دارو : 1 تا 3 بار در روز همراه غذا یا مقداری آب

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : 10 تا 40 میلی گرم در روز

چگونگی تأثیر دارو: اثرات تسکین درد این دارو در درمان بیماری های مفاصل ظرف 3 تا 4 ساعت و اثرات کامل ضد التهابی دارو، ظرف 2 تا 4 هفته پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 2 روز و بعضی اثرات مدت 7 تا 10 روز پس از قطع درمان با دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : اگر از این دارو برای درمان کوتاه مدت استفاده شود می توان به محض برطرف احتیاج مصرف آنرا قطع نمود. در ضمنً اگر در طی درمان با دارو دچار ظاهر شدن جوش، تنگی نفس یا خونریزی گشتید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر دچار زخم معده، زخم گلو و یا سوء هاضمه می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.

* اگر به سنگ مثانه مبتلا هستید و یا مسائل کبدی و کلیوی دارید.

* اگر دچار نارسایی قلبی می باشید و یا مقدار فشار خونتان بالا می باشد.

* اگر دچار بیماری آسم هستید و یا نسبت به مصرف آسپرین حساسیت دارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است روی قلب نوزاد تأثیر منفی بگذارد و یا سبب زایمان دیرهنگام شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای بچه های زیر 6 سال مجاز نمی باشد. برای بچه های بزرگتر کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : به خاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب سرگیجه شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که به کارهای پرمخاطره اشتغال دارند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته : استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است موجب خونریزی ناشی از زخم معده و زخم روده شود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1237

به "پیروکسیکام Piroxicam" امتیاز دهید

دیدگاه های مرتبط با "پیروکسیکام Piroxicam"