کمتر از 10درصد اعتبارات آبیاری نوین به سمنان تخصیص یافته است!

به گزارش درگ فایل، خبرنگاران/سمنان مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان و لزوم توجه بیش از پیش به سامانه های نوین آبیاری گفت: سال جاری کمتر از 10 درصد اعتبارات مصوب سامانه های نوین آبیاری به استان سمنان تخصیص یافته است.

کمتر از 10درصد اعتبارات آبیاری نوین به سمنان تخصیص یافته است!

حسین شاهینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در استان سمنان متناسب با آمار کشوری صورت گرفته اضافه نمود: میانه توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور 30 درصد است.

وی اضافه نمود: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی و مجری سامانه های نوین آبیاری وزارتخانه میانه توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور 30 درصد است.

وی به آخرین آمار استان سمنان در مورد توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی اشاره و توضیح داد: اجرای این طرح در استان سمنان متناسب با آمار کشوری صورت گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برنامه توسعه سامانه های نوین آبیاری همه ساله از سوی وزارتخانه معین و به تناسب آن اعتباری را پیش بینی می نمایند و به استان ها اختصاص می دهند، اضافه نمود: در سال 1400 تا به امروز فقط حدود 10 درصد اعتبار مصوب به استان سمنان تخصیص داده اند.

شاهینی گفت: تحقق طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری مستلزم پیش زمینه هایی نظیر تأمین اعتبار ضروری است که در امسال فقط 10 درصد به استان سمنان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در وزارتخانه تخصیص اعتبار ویژه سامانه های نوین آبیاری کم است ادامه داد: با این اعتبار اختصاص یافته نمی توان برنامه های از پیش معین شده را اجرایی کرد، البته با توجه به پیگیری های صورت گرفته و مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان امیدواریم تا آخر سال اعتبار خوبی تخصیص بدهند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تا سرانجام سال 1399 حدود 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است گفت: هدف گذاری ما تا سرانجام سال 1400 توسعه این سامانه به 40 هزار هکتار از اراضی استان است.

شاهینی با بیان اینکه با توجه به سطح مجهز شده به سامانه ها از ابتدای سال تا به امروز، حدود 39 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده اند گفت: ما در پی رساندن این عدد به 40 هزار هکتار تا سرانجام سال هستیم و کوشش می کنیم به تعهدمان عمل کنیم؛ البته مشروع به تأمین اعتبار مورد .

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به مانع بزرگ دیگری بر سر راه اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری اشاره نمود و گفت: پمپاژ ثانویه و تأمین برق پمپاژ، پیش زمینه ضروری اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری است.

شاهینی اظهار داشت: برنامه ای متناسب با سازگاری با کم آبی تدوین شده است و در این قالب عددی در اندازه مصرف آب در بخش کشاورزی معین شده است و بر اساس همان مدیریت لازم انجام می گردد.

وی ادامه داد: اندازه آب برای فعالیت های کشاورزی و تولیدات کشاورزی در سطح استان سمنان از سوی شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو اعلام شده است و در پروانه های صادر شده از سوی شرکت آب منطقه ای نیز همان اندازه آب مصرفی لحاظ می گردد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه نمود: بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی احتیاجمند اجرای طرح های نظیر سامانه های نوین آبیاری و انتقال آب با لوله و دیگر مباحث است.

شاهینی با اشاره به اینکه کشاورزان سال ها قبل بر اساس حق آبه و اندازه آبی که در اختیارداشته اند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نظیر احداث باغات انجام داده اند بیان کرد: در شرایط فعلی که استان سمنان با مشکل کم آبی روبرو است و منابع آب زیرزمینی نیز کاهش یافته است؛ بنابراین این شرایط منجر به کاهش منابع آبی در اختیار کشاورزان شده است؛ برای مثال اگر کشاورزی 50 لیتربرثانیه آب در اختیار داشته امروز به 30 لیتر برثانیه کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به این شرایط آبی در بخش کشاورزی احتیاج به توسعه طرح ها و سیستم های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار است که پیش احتیاج آن پمپاژ ثانویه است و تا این پیش احتیاج محقق نگردد ما نمی توانیم تعهدات و برنامه های پیش بینی شده خودمان را در بخش کشاورزی عملی کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کشاورزی خرده مالکی در استان سمنان گفت: شرکت آب منطقه ای برای صدور پمپاژ ثانویه می گوید باید کشاورزان به صورت گروهی و مشترک یک استخر ذخیره آب داشته باشند تا پمپاژ ثانویه به صورت مشترک انجام گردد و به نوعی شرکت آب منطقه ای از واگذاری تعداد زیاد پمپاژ به صورت فردی خودداری می نماید؛ این در حالی است که درجامعه خرده مالکی کشاورزان شرایط همکاری اشتراکی به دلایل مختلف وجود ندارد که یکی از آن ها تفاوت در حق آبه یک کشاورز با کشاورز دیگر است

شاهینی اظهار کرد: اگر کشاورزان به صورت تجمیعی کار نمایند و نسبت به یکپارچه سازی اراضی خود اقدام نمایند؛ تسهیلات تشویقی ویژه ای نیز به آن ها اختصاص می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1462

به "کمتر از 10درصد اعتبارات آبیاری نوین به سمنان تخصیص یافته است!" امتیاز دهید

1 کاربر به "کمتر از 10درصد اعتبارات آبیاری نوین به سمنان تخصیص یافته است!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از 10درصد اعتبارات آبیاری نوین به سمنان تخصیص یافته است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید