خواص سنجد و مزایای درمانی آن

به گزارش درگ فایل، کاهش تب، کمک به درمان عفونتهای گوارشی، آرتروز و پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان و کاهش عوارض شیمی درمانی از خواص سنجد (Russian Olive) است.

خواص سنجد و مزایای درمانی آن

گیاه شناسی سنجد

سنجد درختی است از خانوادهسنجدیان که بیشتر در آب و هوای معتدل میروید. امروزه میوه و چوب درخت سنجد در صنایع غذایی،دارویی، بهداشتی، صنایع چوب و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد . برگهایاین درخت باریک و مخملی شکل، میوههای آن قهوهای رنگ و خوراکی است. میوه سنجد دارای خواص مهمیمانند خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب و تب بر است. از هسته سنجد نیز در طب سنتی برایتهیه برخی داروها استفاده میشود و برگ و گل این درخت نیز از خواص درمانی برخورداراست و در طب کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با ارزش غذایی، خواص سنجد و مزیتهای درمانی آن در ادامه این مطلب با ما همراهباشید.

مواد موثر و ارزش غذاییسنجد

میوه سنجد حاوی پروتئین، فیبر، انواع آنتی اکسیدانها، ویتامینهای (آ)، (ث)، (ای)، (ب1)،(ب2)، (ب6)، بتاکاروتن ومواد معدنی مختلف است.

جالب است بدانید این میوه کوچک دارای میزانویتامین (ث) بیشتر از یک عدد پرتقال متوسط است، همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 است و میتواند مانندمصرف ماهی نیاز بدن به تأمین روغن های ضروری را تامین کند و مانع از بروز التهاب وانواع بیماری شود .

خواص سنجد (طبیعت و خواص درمانی)

میوه سنجد دارای طبعی سرد و خشک است. خواص سنجد در تمام قسمتهای این گیاه منتشر شدهبه طوریکه چوب، ریشه، میوه و پوست آن دارای خواص دارویی و صنعتی متفاوتی است . برخیاز مهمترین خواص سنجد عبارتند از:

  • درمان پوکی استخوان

یکی از مهمترین فوایددرمانی سنجد افزایش سلامت و استحکام استخوانها، پیشگیری و درمان آرتروز، نرمی وپوکی استخوان است. سنجد غنی از کلسیم است و مصرف آن برای افرادی که دچار پوکیاستخوان هستند، بسیار مفید میباشد.

  • کمک به کاهش وزن

سنجد از فیبر بالاییبرخوردار است، به همین دلیل مصرف آن باعث احساس سیری در فرد شده و از اینرو برایکسانی که رژیم لاغری دارند و به دنبال کاهش وزن هستند، میوه ای مفید است.

  • تقویت دستگاه گوارش

از دیگر خواص سنجد، تقویتدستگاه گوارش، درمان عفونت و برطرف کننده زخمهای دستگاه گوارش است. همچنین مصرف سنجد باعث جذب بیشترانواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق دستگاه گوارش می شود .

  • مفید برای سلامت پوست و مو

مصرف سنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی ازویتامین C میتواند برای درمان مسائل پوستی و جوانسازی آن، تقویت و افزایش رشد موها مورداستفاده قرار گیرد. این میوه کوچک و پرفایده از پیر شدن پوست و تولید رادیکال هایآزاد جلوگیری می کند و به این ترتیب افرادی که خواهان داشتن پوستی جوان و زیباهستند، می توانند از آن استفاده کنند. همچنین برای تقویت موی سر و افزایش رشدموها، می توان از جوشانده برگ درخت سنجد در روغن زیتون و ماساژ آن به پوست سراستفاده کرد .

  • درمان اسهال

میوه سنجد خاصیت قابض دارد و از این ور برایدرمان اسهال نیز مفید است.

  • کاهش عوارض شیمی درمانی

افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می کنند درصورت مصرف سنجد با عوارض کمتری به نسبت سایرین روبرو می شوند و حال عمومی بهتریبدست می آورند. از بین بردن و کاهش سمی بودن داروهای شیمی درمانی بر روی سایر اندامسالم فرد از مهمترین مزایا و مفیدترین خواص سنجد است و به این طریق فرد مبتلا بهسرطان کمتر با مسائل و عوارض جسمانی روبرو می شود.

  • کاهش تب

در طب سنتی از شیره گل سنجد برای قطع تب هایمهلک و خطرناک استفاده می شود .

مضرات سنجد (موارد احتیاطیو منع مصرف)

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عینحال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود. به همین جهت، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهماست و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از ییوست باید آن را به همراه شیر مصرفکنند . به این منظور تعدادی سنجدتازه را بهمراه پوست، گوشت و هسته آن بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید. یکتا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذاخوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 716

به "خواص سنجد و مزایای درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سنجد و مزایای درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید