روحی صفت: مذاکرات ایران و چین؛ عامل فعال شدن هندی ها ، دهلی نو علاقه مند به تشدید تنش با اسلام آباد است

به گزارش درگ فایل، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست و دیپلماسی دنیای رقابت است. گفتگوها میان ایران و چین باعث تحریک بیشتر هندی ها در موضوع بندر چابهار شده است.

روحی صفت: مذاکرات ایران و چین؛ عامل فعال شدن هندی ها ، دهلی نو علاقه مند به تشدید تنش با اسلام آباد است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

محسن روحی صفت کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با خبرنگار دانشجو درباره سفر وزاری دفاع و خارجه هند به ایران به فاصله یک هفته و ارتباط آن با مذاکرات میان ایران و چین، گفت: دنیای سیاست و دیپلماسی یک دنیای رقابت است و هر کشوری بخواهد که منافع بیشتری به دست بیاورد، باید منافع خود را در این رقابت ها به دست بیاورد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی اگر کشورها محدود شوند، صحنه رقابت محدودی نیز خواهند داشت و منافع کمتری برای آنها حاصل می گردد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به کمکاری هندی ها در بندر چابهار، گفت: زمانی که هندی ها خود را در پروژه توسعه بندر چابهار بی رقیب یا لااقل کم رقیب می دیدند، به طور طبیعی به دلیل فشار آمریکایی ها، تحرک کمتری از خود نشان می دادند. اگر ما چین یا هر کشور دیگری را وارد پروژه توسعه بندر چابهار کنیم، دهلی نو به طور طبیعی نگرانی هایی پیدا می نماید و منافع خود را مورد تهدید حس خواهند کرد.

روحی صفت افزود: از همین رو است که هندی ها با مطرح شدن مصاحبههای ایران و چین و برای حفظ منافع خود، تحرک بیشتری را از خود نشان می دهند. البته به نظر بنده وجود تحریم های آمریکا باعث می گردد که هندی ها نتواند فعالانه در این پروژه کار نمایند.

وی با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان نیز مطرح کرد: البته در جریان چنین سفرهایی موضوعات متنوعی مورد بحث و مصاحبه قرار می گیرد و موضوع افغانستان به عنوان یکی از موارد مهمی که مورد توجه تهران و دهلی نو بوده، نیز حتما بخشی از محورهای مصاحبهی ایران و هندوستان بوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: ایران و هند در موضوع افغانستان از سال ها پیش با هم همکاری داشته و در بخش مالی افغانستان نیز با یکدیگر همکاری دارند و طبیعی است در چنین شرایطی، دو طرف با هم مصاحبه نمایند. البته موضوعات متنوع منطقه ای، همچنین نحوه تجارت میان ایران و هند و نحوه پرداخت وجه میان دو کشور نیز از موضوعات مورد علاقه دو طرف برای مصاحبه و رایزنی بوده است.

روحی صفت در پاسخ به سوالی در زمینه میانجیگری ایران میان هند و پاکستان، توضیح داد: اختلافات اسلام آباد و دهلی نو بسیار عمیق تر از آن است که با میانجیگری ایران حل گردد. اختلافات دو کشور بسیار ریشه دار است.

وی در پایان گفت: برای میانجیگری باید دید که طرفین عزمی برای کاهش تنش دارند یا خیر. در خصوص هند و پاکستان شاهد هستیم که طرفی هندی در یکسال اخیر بیشتر علاقه به تشدید تنش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 575

به "روحی صفت: مذاکرات ایران و چین؛ عامل فعال شدن هندی ها ، دهلی نو علاقه مند به تشدید تنش با اسلام آباد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روحی صفت: مذاکرات ایران و چین؛ عامل فعال شدن هندی ها ، دهلی نو علاقه مند به تشدید تنش با اسلام آباد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید