نهضت ملی مسکن هنوز روی غلتک نیفتاده است

به گزارش درگ فایل، اگرچه دولت اعلام نموده که 760 هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و همیشه بر اجرای تمام این پروژه به وسیله بخش خصوصی تاکید نموده، بخش خصوصی می گوید که هنوز وزارت راه و شهرسازی آن طور که باید و شاید تعاملی با آنها صورت نداده و کارها هنوز روی غلتک نیفتاده است.

نهضت ملی مسکن هنوز روی غلتک نیفتاده است

به گزارش خبرنگاران، پروژه جهش فراوری و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) بعد از خاتمه نام نویسی بخشی از متاهل ها هم اکنون در مرحله فراخوان ثبت نام افراد مجرد بالای 23 سال واقع شده است و تا 20 بهمن ماه نام نویسی در سامانه saman.mrud.ir ادامه خواهد داشت.

آخرین شرایط این طرح از تامین زمین 760 هزار واحد و آمادگی پروژه برای شروع عملیات اجرایی حکایت دارد. این آمار البته مربوط به اوایل دی ماه است. حدود 530 هزار واحد از 760 هزار واحد، مربوط به پروژه اقدام ملی است که با نهضت ملی مسکن ادغام شده است. البته طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ممکن است تمام 760 هزار واحد به مرحله اجرا نرسیده باشد و در مراحل مختلف واقع شده است.

به طور مثال ممکن است برخی پروژه ها کلنگ زنی نشده باشند ولی آماده کار هستند. مع الوصف 210 هزار واحد یا کلنگ زنی شده یا آماده کلنگ زنی است. برای 550 هزار واحد نیز زمین تامین شده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در استانهای مختلف در حال فراهم کردن اقدامات شروع به کار پروژه ها هستند. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ مدتی قبل وعده داد که تا خاتمه امسال تعداد واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن به 800 هزار واحد می رسد.

اما برای آن که از آخرین فرایند اجرای نهضت ملی مسکن آگاه شویم با انبوه سازان صحبت کردیم که چندان از سرعت اجرای پروژه و تعاملی که با آنها برقرار شده رضایت ندارند.

سامانه تسهیلات خودمالکی راه اندازی نشده است

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان به خبرنگاران گفت: هنوز اشکالات فنی سامانه دریافت تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن برطرف نشده است. حدود یک ماه است که تماس می گیریم و ایرادات فنی سامانه را گوشزد می کنیم اما مشکل کماکان باقی است. بسیاری از بانک ها برای پرداخت وام های 250 تا 450 میلیون تومانی خودمالکی اعلام آمادگی نموده اند که پیش شرط آن برطرف ایرادات سامانه است.

وی مشکل دیگر را نرخ سود 18 درصد این تسهیلات دانست و گفت: با توجه به جهش قیمت مصالح ساختمانی و کاهش توان متقاضیان، بازده سرمایه در بخش مسکن آن قدر بالا نیست که 18 درصد سود برای تسهیلات نهضت ملی مسکن مشخص نموده اند. همین حالا هم درخصوص پروژه های بخش خصوصی که از قبل وجود داشت، تحمیل هزینه از سوی دستگاه های خدمات رسان مثل شهرداری، مالیات، بیمه، نظام مهندسی و غیره کماکان بر دوش سازندگان سنگینی می نماید و طبیعتا این هزینه ها به متقاضی نهایی منتقل خواهد شد.

فعلا بنیاد مسکن پای کار است

بعلاوه محمد مرتضوی ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان ـ با بیان این که تا کنون بیشتر قراردادهای نهضت ملی مسکن با نهادهای عمومی مثل بنیاد مسکن منعقد شده است گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر نهادها به علت ضرورت زمانی برای سرعت دادن به کارها در بخش محدودی از پروژه ورود نموده اند. برخی از همکاران ما نیز در برخی استان ها کارهایی را در پروژه جهش فراوری و تامین مسکن بر عهده گرفته اند اما برای آن که پروژه به طور کامل راه بیفتد احتیاج است تا با انبوه سازان به عنوان بزرگترین تشکل در حوزه فراوری مسکن، تعامل مناسب تری صورت گیرد که تا کنون اقدام جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همکاری مشاهده ننموده ایم.

وی در عین حال، رویکرد دولت سیزدهم در تبیین سیاست گذاری برای فراوری چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال را نگاه صحیحی دانست و گفت: مجلس هم به این سیاست پاسخ خوبی داد و قانون جهش فراوری و تامین مسکن را به عنوان مکمل قانون ساماندهی فراوری و عرضه مسکن به تصویب رساند. امیدواریم در آینده نزدیک با هم افزایی که بین دولت و بخش خصوصی صورت می گیرد فرایند اجرای طرح وارد فاز جدی تری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1436

به "نهضت ملی مسکن هنوز روی غلتک نیفتاده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت ملی مسکن هنوز روی غلتک نیفتاده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید